Massiv vækst hos Coops kødleverandør

Coop 17. sep 2020 -
This describes the image
Foto: Hilton Foods

Det britisk baserede kødselskab, Hilton Foods Group, der herhjemme står for den største del af kødet solgt i Coop Danmarks butikker, kan notere sig en omsætningsvækst tæt på 40 pct. til 1,26 mia. pund - 10,3 mia. kr. - i den første halvdel af 2020.

Halvårets driftsresultat er også vokset - med 5 mio. pund til 31,3 mio. pund. Det svarer til 255 mio. kr.

Af en netop offentliggjort halvårsrapport for året til og med 12. juli fremgår det, at det først og fremmest er en øget forretning i Australien samt effekterne af coronakrisens nedlukninger, der har løftet resultaterne. Nedlukningerne har medført, at flere måltider er blevet indtaget hjemme, hvorfor der har været brug for flere af Hiltons råvarer.

Hiltons topchef Robert Watson betegner tallene som "en stærk præstation med vækst i volumen og resultater, der demonstrerer vores forretnings robusthed og bæredygtighed."

 

Tæt på markedslederen

Hilton opererer med sin helt egen forretningsmodel, hvor man åbner kødfabrikker i mange lande i et tæt samarbejde med markedslederen på dagligvaremarkedet. I hjemlandet er det Tesco og i Danmark som bekendt Coop, der var størst, da den danske Hilton-fabrik ved Aarhus åbnede i 2011.

Der bliver ikke offentliggjort specifikke tal for Danmark, men for de syv lande i Europa som helhed bliver der rapporteret om en volumen-vækst på 10 pct., hvoraf det største bidrag ifølge rapporten stammer fra et udvidet samarbejde med Tesco.

Som de fleste andre store kødvirksomheder er Hilton også gået ind i det plantebaserede marked, og til oktober åbner man en ny fabrik i Belgien i samarbejde med Delhaize.

- Hilton fortsætter med at investere i nye anlæg i Belgien og New Zeeland, som sammen med en yderligere udvikling af vores fiske- og plantebaserede kategorier, vil sikre vækst i fremtiden, siger Robert Watson.

 

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?