Mangel på medarbejdere kan bremse udvikling i butikker

Coop 27. sep 2018 -
This describes the image
Genrefoto: John Ehbrecht

Supermarkeder søger i stigende grad forgæves efter faglærte medarbejdere – ikke mindst til ferskvareafdelingerne.

Men også ufaglært arbejdskraft er i nogle områder blevet en mangelvare.

Det betyder, at kæderne må udsætte projekter og nye initiativer, flytte rundt på medarbejdere eller selv uddanne de medarbejdere, de skal bruge.

Fra Dagrofa, der blandt andet ejer Meny-kæden, lyder det, at butikkerne i Meny-kædens ferskvareafdelinger stort set ingen ansøgninger får til lederstillinger.

- I Meny har vi forventninger og krav om innovation, som branchen simpelthen ikke er gearet til. Den klassiske slagtermester mangler oftest viden og kompetence i forhold til vores krav. Det samme gælder på delikatessesiden, hvor der opstår problemer, når vi søger efter kompetencer inden for ledelse eller convenience. Så må vi selv uddanne medarbejderne, hvilket vi også investerer mange ressourcer i, siger Ditlev Piper, der er direktør for HR, Kommunikation og CSR i Dagrofa.

Må udsætte initiativer

Manglen på kvalificerede ansøgere betyder ifølge Dagrofa, at koncernen fl ytter folk fra en butik til en anden, hvor det er lettere at få en ny, eller omdefinerer en stilling, så opgaverne bliver delt ud andre ansatte.

- Vi kan også kigge på alternative uddannelser for at se, om der er andre kategorier, der kan bestride stillingen. Vi kan også være nødt til at reducere kravene til en stilling. Men det betyder selvfølgelig en række forringelser i de opgaver, som stillingen skulle løse, siger Ditlev Piper.

Han tilføjer, at konsekvensen i sidste ende kan være, at nye initiativer må udsættes.

Udfordringen er forskellig afhængig af, hvor i landet butikkerne ligger. Jo flere krav der er til kompetencer og skæve arbejdstider, jo sværere er det at få de rette medarbejdere.

- Søger vi i nærheden af storbyer, får vi typisk færre ansøgninger, men dog af højere kvalitet. Søger vi "på landet", er der typisk flere ansøgninger, men kvaliteten er lavere. På almindelige salgsassistentstillinger får vi ok med kvalificerede ansøgninger, mens det på specialistområder som frugt og grønt er færre, der har de kompetencer, vi ønsker, siger han.

Når det drejer sig om eksempelvis slagtersvende er en af udfordringerne, at Meny stiller krav om, at de skal have sene vagter og arbejde i weekenden.

Branchens udfordring Coop oplever også, at udbuddet er mindre på slagter- og bagerområdet.

- Vi kan dog nogenlunde få dem, vi skal bruge, om end der kan være lokale forskelle. Vi oplever primært udfordringer med at få besat alle pladser som salgselever og ledertrainees, siger informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen.

Aldi har også udfordringer med at få kvalifi ceret personale, der er motiveret for at gøre karriere i detailbranchen.

- Vi oplever, at det bliver sværere og sværere at rekruttere de dygtige medarbejdere. Det gælder både faglærte og ufaglærte. Vi har klart en opgave i at få fortalt, hvorfor man skal overveje en karriere i detail. Mange har et forkert billede af det at være ansat i butik, siger vicedirektør i Aldi Danmark, Thomas Bang.

Lidl oplever i øjeblikket at få flere ansøgere, hvilket er sket i takt med den øgede kendskabsgrad til kæden.

- Men det kan være en udfordring at få enkelte specialstillinger besat, siger Sine Dolberg, HR-Chef i Lidl.

Opdateret 10. nov 2020