Mange øko-varer er blevet billigere
Kun Coop Danmark ligger inde med alle detaljerne i det regnestykke, som viser, om koncernen har investeret 200 mio. kr. i lavere priser på øko-varerne i år.
Men det er uomtvisteligt, at priserne på en lang række af de mest sælgende økologiske produkter faktisk er faldet i år - lige som det overordnede prisniveau på økologi i butikkerne ifølge Danmarks Statistik gjorde fra 2013 til 2014.
Økologisk Landsforening har forsynet Dansk Handelsblad med et udtræk fra Danmarks Statistiks prisstatistikker, og de viser, at 9 ud af 11 af de mest sælgende øko-varer med en samlet omsætning tæt på to mia. kr. er billigere i år, end de var i 2014.
Bortset fra skummetmælk og gulerødder har priserne på de store øko-varer ligget mellem 2 og 18 pct. under sidste års niveau her i de første ni måneder af 2015.
Økologisalg nær 7 mia.
Til sammen udgjorde de 11 varer over en fjerdedel af den samlede økologiske detailomsætning på 6,2 mia. kr. i 2014 - og det gør de nok stadig væk i år, hvor øko-omsætningen med en vækst på 10 pct. nærmer sig 7 mia. kr.
Hvis Coops andel af økologisalget i år udgør over 40 pct., svarende til ca. 3 mia. kr., vil en rabat på 200 mio. kr. give et gennemsnitligt prisfald på 6-7 pct.
Af Ditte Nygaard Larsen
dnl@dhblad.dk
Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
Illustration: Ulrik Samsøe Figen