Mange bække små redder Limes Dagli'Brugs
Der er lidt langt mellem kunderne denne onsdag middag i Dagli'Brugsen i Lime på Djursland.
Men sådan er det ikke altid.
Når borgerne kommer hjem fra arbejde, går de på indkøb i deres lokale butik.
Rent faktisk køber i gennemsnit 350 kunder hver dag ind i brugsen, og gennemsnitskøbet ligger efter en fokuseret indsats gennem tre år ret pænt, taget i betragtning af at den Coop-ejede brugs har været dødsdømt mere end én gang - senest i 2012.
- Vores kunder køber i gennemsnit for cirka 100 kroner plus moms, hver gang de handler hos os. Det er en del over gennemsnittet i kæden, og betydeligt over hvad de små Dagli'Brugser oplever, fortæller uddeler Jesper Nielsen.
Han vil ikke sætte præcise tal på butikkens omsætning, men den er steget med 20 pct. siden den første borgergruppe blev nedsat for tre år siden, og uddeleren satser på, at butikken kommer ud af 2015 med sorte tal på bundlinjen for første gang i mange år.
- Man laver ikke et turn around fra dag til dag, men en positiv tilfredshedsundersøgelse blandt kunderne gjorde, at Coop slettede os fra lukningslisten, fortæller uddeleren.
Lime har knap 400 indbyggere, men i oplandet er der cirka 1500 potentielle kunder, som ikke har deres egen lokale butik. 13 km mod syd ligger Hornslet med et stort udvalg af dagligvarebutikker, og i samme afstand mod nordøst ligger Auning med tilsvarende tilbud. Randers Storcenter ligger 15 km mod nordvest.
Coop overtog i 2004 den nybyggede, men skrantende butik. I 2012 advarede dagligvarekoncernen om, at butikken ville være på lukningslisten i 2013, hvis der ikke skete noget radikalt med omsætningen - og ikke mindst underskuddet.
Skulle handle 100 pct. lokalt
En lukning kunne Jesper Nielsen ikke acceptere.
- Jeg bor selv i nærområdet, og det er altid træls, når borgerne mister deres lokale butik. Derfor indkaldte jeg til møde i byen. Jeg tror egentlig ikke meget på at true med bål og brand, men jeg lagde kortene på bordet og spurgte borgerne, hvad det betød for dem, hvis brugsen lukkede, fortæller uddeleren.
18 borgere meldte sig under mødet og dannede grupper, der skulle finde ud, hvordan man kunne redde brugsen. De grupper kørte et år med snævert fokus på butikken. Siden er nye kommet til.
- Inspireret af LAG-projektet (LokaleAktionsGrupper med offentlige tilskud) i Ringkøbing-Skjern besluttede vi at gennemføre et forsøg, der indebar, at alle skulle købe 100 procent lokalt i tre måneder. Derefter skulle vi finde ud af, hvorfor borgerne ikke normalt handler alt her, fortæller Jesper Nielsen.
Konklusionen var, at borgerne sparede både penge og tid på at købe ind i deres lokale butik.
- Vi kan ikke konkurrere på prisen. Til gengæld bliver man mindre fristet til impulskøb, når man køber ind lokalt. Men vi skulle kigge på både priser og sortiment, fortæller uddeleren.
Han fik af Coop lov at forsøge med tiltag, som lå uden for kædens faste koncept. Det betød blandt andet, at han udvidede kødsortimentet og satte priserne på basale varer ned. Eksempelvis sænkede han prisen på private label-serien X-tra, så den lå på niveau med Fakta. Coop har siden sat priser ned i hele kæden.
- Det kostede selvfølgelig på avancen, men det betød mindre, fordi omsætningen steg, siger Jesper Nielsen.
Tog forskud på "Fremtidens Dagli'Brugs"
Han rykkede samtidig kødet frem, så der nu står kølebokse med kød lige inden for døren sammen med frugt og grønt.
- Det gav en kraftig vækst på kødsalget, der stadig stiger. Selv om prisen er lavere, tjener vi mere, for vi kasserer mindre kød. Vi gjorde faktisk en del af de ting, som ligger i "Fremtidens Dagli'Brugs" i dag, siger uddeleren.
Inden kunderne når kødboksen og hylder med frugt og grønt, mødes de i - og i forbindelse med - vindfanget af to af de nye tiltag, som i høj grad har sparket til omsætningen: En blomsterbutik med egen blomsterbinder og en reol fyldt med lokale varer - lige fra vin fra Hedegårdens Vinavl til Mols Bolsjer. Derudover kan de ikke komme uden om forskellige æblesorter fra Søby frugtplantage.
- Blomsterafdeling, som vi åbnede, da en gårdbutik med blomster lukkede, er løntung, men til gengæld trækker den kunder fra et større område, og de lægger så deres indkøb her. Den går så godt, at min førstedame nu er på kursus i blomsterbinding. De lokale varer sælger også godt, fortæller uddeleren.
Han understreger vigtigheden af hele tiden at fortælle den gode historie til borgerne.
- Jeg fortæller løbende via Facebook eller sms'er, hvordan omsætningen udvikler sig. Til gengæld snakker jeg ikke så meget om det, der ikke går, siger han.
Noget af det, der ikke gik, var varer fra byggemarkedet Stark.
- Hvis man skal købe byggemarkedsvarer i en dagligvarebutik, skal det være lavprisvarer. De kunder, der handler i Stark, vil have den vejledning, der følger med i byggemarkedet. Når man forsøger med noget nyt, skal man stoppe i tide, hvis varen ikke sælger, siger Jesper Nielsen, der til gengæld har succes med butikkens mini-pizzeria.
Bake off-pizzaerne koster 50 kroner, og det er sket, at butikken har solgt 100 på en uge. De giver en god avance og holder borgerne i byen.
- Vi har planer om at udvide til også at sælge pommes frites, der - ligesom pizzaerne - kan spises hjemme eller ved bordet udenfor, men også i cafeen, som vi får, når vi i 2016 eller 17 skal konvertere butikken til kædens nye koncept, fortæller uddeleren, der forventer, at konverteringen får omsætningen til at stige endnu en tak - og avancen med 0,5 procent.
- Men endnu vigtigere er de planer, vi har for vores udenomsarealer, siger han.
Parkourbane og legeplads
De mange tiltag havde reddet brugsen, men det fik ikke Jesper Nielsen og byens borgere til at hvile på laurbærrene.
- Hvis ikke der sker noget nyt hele tiden, går det galt igen, siger Jesper Nielsen, og nye grupper blev nedsat.
- Vi kom med i et LAG-projekt, der gik ud på at finde ud af, hvad der binder butik og lokalområdet sammen. Det førte blandt andet til, at vi nu har en info-skærm, der fortæller, hvad der sker i vores lokalområde, siger uddeleren.
Derudover er grupperne med til hele tiden at skabe aktiviteter i samarbejde med lokale producenter og foreninger.
- Vi holder eksempelvis sommermarked, hvor lokale producenter kan sælge deres varer. Grillmarked med smagsprøver, julemarked med salg af blandt andet husflid og havemarked med både vores egne varer og blomster, som borgerne sælger til hinanden, fortæller han.
Lige nu venter Jesper Nielsen på, at en af borgergrupperne får samlet fondspenge nok til at sætte gang i byggeriet af en legeplads, en skaterbane og en parkourbane på området uden for butikken. Han har fået tilladelse af Coop til at bruge den del af området, som koncernen ejer, og af kommunen til at udnytte et område, som den er ejer af.
- Som uddeler i en lokalbutik skal man ikke bare sælge varer. Vi er i høj grad et socialt samlingssted, og vores planer er populære hos både spejderne og de lokale foreninger, der vil benytte banerne. Når vi får de faciliteter i forbindelse med butikken, vil mange borgere i området have deres daglige gang her, og det vil smitte af på vores salg, siger Jesper Nielsen.
Tekst og foto: Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk