Maden er stadig i top på Coops dagsorden
I den sidste uges tid op mod fremlæggelsen af det første regnskab med tilbagegang i Peter Høgsteds tid som topchef i Coop Danmark tiltog strømmen af positive nyheder fra Coop.
Ikke mindst et initiativ med 1,7 mio. Coop-medlemmers nye muligheder for crowdfunding af danske fødevareproducenter til en pæn rente skabte sympati. Og minsandten om ikke der har sneget sig et par moderniseringer af Dagli'Brugser med ind blandt de projekter, der kan støttes.
Nu køber Coop sig også ind i Catering Danmark.
Alt sammen kunne det tolkes, som om man gerne ville aflede opmærksomheden fra et skidt resultat.
Peter Høgsted vedkender sig det dårlige resultat sidste år, men holder fast i den overordnede strategiske tilgang om at løfte kvaliteten af danskernes mad.
- Madagendaen kommer til at følge os i 10 år. Det er lykkedes os at få danskerne til at bruge flere penge på mad. Det er rigtigt glædeligt. Men vi har ikke fået vores del af væksten, erkender han.
Nyt madmarked på 180 mia.
Det slag er dog hverken helt tabt - eller overstået. Høgsted har nye planer i ærmet om at tage en større del af et samlet madmarked på 180 mia. kr.
Samtidig holder han lige så godt fast i en anden hjørnestolpe i Coops fremtid, nemlig digitaliseringen.
I år og til næste år bliver Coops selvscanningssystem "Bip og betal" rullet ud til samtlige knap 1200 butikker.