Lokale varer er et vidt begreb

Coop 25. sep 2017 -
This describes the image
Arkivfoto: John Ehbrecht
Skrevet af: Henrik Denman

Det er ikke længere kun små madmarkeder og gourmetrestauranter, der satser på at sælge lokalt producerede fødevarer. Det gør de store kæder også. Det er imidlertid ikke entydigt, hvad der menes med lokale varer, og derfor varierer det i dag meget, hvornår en vare kaldes lokal.

Økologisk Landsforening skriver i sit nyhedsbrev Økologi & Erhverv, at dagligvarehandlen stadig er noget usikker på, hvad begrebet lokale varer egentlig dækker over.

For to år siden startede Bjarne Agger Sidelmann fra Go Local et samarbejde med Føtex om salg af lokale varer. I foråret opgav han samarbejdet med Dansk Supermarked, som havde bragt lokale varer fra omkring 50 småskalaproducenter i samarbejde med Go Local ud til 100 Føtex- og Bilka-varehuse.

I dag er Go Local i gang med at genopfinde konceptet i en ny webshop, som henvender sig til B2B-segmentet.

Bjarne Agger Sidelmann siger til Økologi & Erhverv, at samarbejdet med producenterne favner bredt.

Nyt koncept

Coop har etableret konceptet Coop Lokale Varer.

Ambitionen er at tilbyde flere lokale varer i butikkerne. Coop har indgået partnerskaber med leverandører som Thise, Sødam, Søris, Gourmet Bornholm og Thorupstrand Kystfiskerlaug.

Samtidig har Coop inviteret små danske producenter af velsmagende fødevarer, som har en lokal historie og adskiller sig fra de eksisterende varer.

Opdateret 10. nov 2020