Lokale fylder kurvene i ny convenience-Irma

Coop 23. mar 2018 -
This describes the image
|||| |||Fotos: Helle-Karin Helstrand|

En kaffemaskine, der tilbyder alt fra varm kakao til cappuccino til 15 kr. pr. kop, en køler med kolde drikke og forskellige slags morgenmad, frokostsalater, sandwich og wraps til at spise på farten – eller på jobbet. Et brødskab med rundstykker fra københavnerbageren Reinh van Hauen og en lille bordplade langs vinduet med barstole, hvor kunderne kan spise maden, hvis de ikke vil have den med.

[caption id="attachment_68212" align="alignnone" width="1504"] Fotos: Helle-Karin Helstrand[/caption]

Det er, hvad Irmas nyeste butik præsenterer kunderne for, allerede i forområret.

Butikken åbnede den 8. marts på Hellerup Station, og supplerer to andre Irma-butikker, der dog ikke ligger i gåafstand til den nye. Som nabo er bl.a. en Netto.

- Det er svært at forudsige, hvad det betyder at være nabo til Netto, men jeg forventer, at både Netto og vi vil opleve en synergi-effekt, og at vi trækker kunder til hinanden, siger butikschef Frank Sussemiehl.

 

Nye bakeoff-produkter

Lige inden for glasdøren, der går op af sig selv, sender Irmas nye bakeoff- madbrød en duft af nybagt ud i rummet. I en glasmontre er et udvalg af forskellige pizza-typer fra en rund minipizza til et snoet pizza-brød med navnet pizza frusta. Dertil kommer to slags foccaccia og pølsehorn.

- Det skal bare en tur i vores nye ovn i 20 til 60 sekunder afhængig af størrelsen, siger Frank Sussemiehl, der også kan fortælle, at de nye produkter er populære blandt kunderne. Sammen med bakeoff-produkterne er også en række nye rug-sandwich fra Reinh van Hauen og et udvalg af smoothies.

- Vi har fokus på måltidsløsninger af god kvalitet, og kunderne, der kender Irma, er glædeligt overraskede over de nye madprodukter, siger butikschefen.

Fylder indkøbskurven

Frank Sussemiehl er uddannet i Dansk Supermarked, hvor han har haft en længere karriere i Føtex. De seneste tre år har han arbejdet i Irma og kommer fra en stilling som butikschef i Irma i Næstved, en af de 11 butikker, der skal lukke som en del af Irmas nye storby-strategi.

- Det har været en sindssyg fed oplevelse at åbne en ny butik. Det er i sådan en situation, når man kommer ud og slår sig og prøver at fejle, at man lærer nyt - og så er det jo dejligt at blive rost af kunderne den dag, man slår dørene op, siger butikschefen.

Han bor i Viby og kendte ikke Hellerup, inden han blev ansat i den nye butik.

- Jeg kan se at kunderne her handler anderledes. De har stor fokus på kvalitet og økologi, og vores Grønt Mål-tids-område med stort udvalg af vegetar- og veganervarer er heller ikke gået ubemærket hen, siger han. 10.000 gange passerer en person hver dag forbi butikken på vej ud eller hjem fra arbejde, og Frank Sussemiehl forventede, at langt de fleste kunder ville være pendlere med en lille kundekurv som konsekvens.

- Men de lokale borgere har faktisk opdaget butikken, og flere end ventet fylder kurven med supermarkedsvarer. De bor i nærområdet og har været vant til at skulle med bil eller tog for at komme i Irma. De siger, at det er dejligt, at de nu kan nå en Irma på gåben, siger butikschefen.

Opdateret 10. nov 2020