Lidl har de mest utilfredse medarbejdere

Coop 22. feb 2018 -
This describes the image
||| Fra Jobindex. Illustration: Ulrik Samsøe Figen|Illustration: Ulrik Samsøe Figen Tal fra Jobindex i uge 7/17||

Medarbejderne i Lidl oplever, at de får en god belønning for deres arbejde, og de er også godt tilfredse med samarbejdet med kollegerne. Men bortset fra det, så er de jævnt utilfredse med forholdene på deres arbejdsplads.

Sådan ser forholdene i hvert fald ud, hvis man tager evalueringerne fra tidligere og nuværende medarbejdere på Jobindex for pålydende – og hvis man går ud fra, at de 89 evalueringer udgør et repræsentativt udsnit af den internationale kædes danske medarbejderstab.

Som noget nyt giver Jobindex medarbejdere mulighed for at evaluere deres nuværende eller tidligere arbejdsplads, og det har godt et par tusinde inden for dagligvarehandlen gjort. Ved evalueringen kan der gives en karakter fra 1 til 5 inden for seks parametre, og den samlede score for Lidl ligger helt i bund på en samlet score på 16 ud af 30 mulige point.

De seks parametre er udover ”belønning” og ”samarbejde og relationer”, hvor Lidl altså scorer højt, ”ledelse”, ”kultur og mening”, ”karrieremuligheder” og ”arbejdsmiljø og balance”.

Coop bedre end konkurrent

Vil man evaluere de to største dagligvaregiganter, Coop og Dansk Supermarked, kan man vælge enten af evaluere koncernen, eller at klikke sig ind på en enkelt kæde. Når man tager gennemsnittet af både koncern og kæder, scorer Coop 25,8, mens Dansk Supermarked når 23,8 point.

Det er evalueringen af Dansk Supermarked – og ikke kæderne – der trækker ned. Det kan skyldes, at det er medarbejderne på hovedkontor og lagre, der er mest utilfredse, eller at nogle medarbejdere i butikkerne vælger at evaluere koncernen som helhed.

I alt 1267 har givet deres mening til kende vedrørende Coop som arbejdsplads, mens 976 har sagt deres mening om Dansk Supermarked.

Der er ingen tjek af, hvem der giver koncernerne point, men noget tyder på, at i hvert fald Dansk Supermarked tager evalueringerne for gode varer.

Således skriver Head of HR i koncernen, Christian Dahl, på sin LinkedIn: ”Som Nettos HR-chef bliver jeg både glad og stolt over at se nedenstående score! Alle vores medarbejdere yder hver dag en kæmpe indsats for at gøre Netto bedre, men jeg anerkender, at vi kan og skal gøre det bedre.”

Netto scorer et gennemsnit på 24 på baggrund af 329 evalueringer.

Til sammenligning scorer Coops discountkæde Fakta 28 point på 195 evalueringer.

Bedst på samarbejde

Det er også muligt at evaluere Dagrofas kæder Spar og Meny, men det har kun henholdsvis 44 og 28 gjort, hvilket nok gør tallene lidt mere upålidelige. De ligger begge med et gennemsnit på 24, og altså mellem Coop og Dansk Supermarked. Rema 1000 er evalueret af 82 personer og ligger på niveau med Dagrofas to kæder.

Det er påfaldende, at alle kæder får den laveste score på ”karrieremuligheder”. Det kan blandt andet hænge sammen med, at en stor del af dem, der arbejder i dagligvarehandlen, er deltidsansatte, der er i gang med – eller har planer om en anden karrierevej. Flest point får dagligvarehandlen for ”samarbejde og relationer”.

LIDL TAGER KRITIKKEN TIL EFTERRETNING:

- Vi meget glade for, at vi scorer højt på både belønning, relationer og på arbejdsmiljø, da vi kontinuerligt arbejder mod at forbedre forholdene i alle vores afdelinger. Resultatet på Jobindex viser dog, at der er områder, hvor vi fortsat kan forbedre os. ”Du Lykkes i Lidl” skal vise vores medarbejdere, at vi eksempelvis gennem uddannelse og klare karriereveje tilbyder en attraktiv arbejdsplads, hvor medarbejderne kan udvikle deres kompetencer og gøre karriere, hvis de ønsker det, siger HR Chef i Lidl Sine Dolberg.

Kæden udbyder i år flere uddannelsesmuligheder end 2017, ligesom der er fokus på ledelse.

- I en stor organisation kan der være langt fra hovedkontoret til medarbejderen i butikken. For at imødekomme dette potentielle videns-gap, har vi indført ”Praksisdag”, hvor administrative medarbejdere én gang om året arbejder i en butik.

 

Opdateret 10. nov 2020