Leverandører: Mærkevarerne skaber øget vækst
Der skal mere vækst i dagligvarehandlen. Det kan mærkevarerne skabe, og derfor ønsker Dagligvareleverandørerne (DLF) at styrke mærkevarens position i markedet.
En styrket position til mærkevarerne er et af de fem strategiske områder, som DLF vil prioritere i de kommende år som et led i brancheorganisationens Strategiplan frem mod 2018.
De fem strategiske prioriteter, som DLF har udpeget, er foruden en styrkelse af mærkevaren også fair samhandelsvilkår, et samarbejde med handlen og grossisterne med fokus på forbrugerne, bedre adgang til slutbrugerne bl.a. gennem leverandørernes egen onlinehandel og endelig et internationalt samarbejde om at gøre værdikæden mere effektiv.
Behov for vækst
Et af de primære områder er at styrke mærkevaren.
– DLF vil styrke mærkevarens position, siger direktør Niels Jensen og fortsætter:
– Private label fylder i dag omkring 30 pct. af markedet, men vi kan se, at det i de seneste år har været svært at skabe vækst i branchen. Innovation og vækst drives primært af mærkevaren. Derfor må vi have en fælles interesse i, at man får styrket mærkevarens position.
– Det er ikke for at underdrive private label, for mange af medlemmerne producerer også private label, men vi ønsker et styrket fokus på, at det er mærkevaren, der skal være med til at skabe væksten.
Et andet vigtigt fokusområde for leverandørerne er fair samhandelsregler.
DLF vil fortsætter med at følge det europæiske Supply Chain-initiativ, som leverandørerne prioriterer højt. Coop er i gang med at tilslutte sig de europæiske principper for fair samhandel.
– Det hilser vi særdeles velkommen, og vi håber, at andre vil følge efter, siger Niels Jensen.
Optimale vilkår
Der er behov for fair spilleregler og optimale vilkår i branchen på flere områder, forklarer han:
– Et af de emner, der bliver stadig vigtigere, er, hvordan vi sikrer et effektivt samarbejde, når samarbejdet samtidig er med en primær konkurrent. En stor del af leverandørerne fremstiller også private label varer til deres kunder. Det er klart, at der skal være informationsudveksling mellem leverandører og detaillister, men spørgsmålet er, hvilken grad af information man kan udveksle, når detaillisten også er en konkurrent.
DLF fokuserer desuden på, hvordan forbrugerne kan sikres et alsidigt vareudbud, og hvordan leverandørerne kan sikre information og inspiration og dermed adgang til forbrugerne.
Handlen og leverandørerne har ifølge DLF en fælles interesse i at styrke mærkevarens position.
Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk
Foto: Ulrik Samsøe Figen