Langsom vækst i svensk nethandel
Nethandlen andel af dagligvaremarkedet i Sverige vil kun vokse langsomt i de kommende år og spås nu at nå op på tre pct. dagligvareomsætningen i 2020.
Forudsigelsen om svenskernes lyst til at bestille dagligvarer online kommer fra en rapport fra svensk DLF (Dagligvareleverandørernes Forening) og Movement Consulting.
Deres skøn går nu på, at nethandels andel af dagligvaremarkedet ventes at vokse fra de nuværende ca. 1,5 pct. i år til 3 pct. i 2020. Potentialet for den øgede nethandel ventes især at være stormarkederne, som må afgive noget omsætning.
Rapporten fastslår, at der har været en pæn udvikling i salget af dagligvarer online. I første halvår i år skulle salget således være øget med 41 pct. Men som rapporten påpeger, sker væksten fra et meget lavt niveau.
Rapporten er forsigtig med at sammenligne med andre lande. I de lande, hvor salget af dagligvarer på nettet er længst fremme, ligger andelen på seks pct. som i Storbritannien og fire pct. i Frankrig. Men rapporten mener, at det er mere rimeligt at sammenligne med nethandlen i f.eks. Danmark, hvor den ligger på niveau med Sverige, og Tyskland, hvor andelen ligger på 1,5 pct.
Nethandel i storbyerne
Væksten i nethandel i Sverige er størst i storbyerne. Den svenske rapport mener ikke, at nethandlen kommer til at blive et alternativ til indkøb i dagligvarebutikkerne set i et kortere perspektiv.
Salget pr. kunde på nettet er hos de største aktører ca. 1000 kr., og derfor antages det, at væksten i nethandlen især vil gå fra hypermarkeder og store supermarkeder, hvor mange kunder foretager store indkøb.
– I dagligvarehandlen handler det om store tal, og tre pct. betyder, at der findes store muligheder for nichefirmaer for at skabe lønsomhed, siger Bo Ekström fra Movement Consulting til fagbladet Fri Köpenskap.
Tekst og foto: Henrik Denman
hede@dhblad.dk
Nethandlen vil især tage omsætning fra de store supermarkeder, skønner svensk DLF.