Kvickly vinder terræn på nonfood
Godt hver femte af Kvickly-kædens varehuse er i dag moderniserede, så de lever op til Coops fælles butikskoncept SM20, og det er i de varehuse, væksten er størst.
- Derfor har vi også planer om at omstille flere af kædens varehuse til SM20. Det bliver til mellem fem og otte i år oven i de 15, der er omstillet. Derudover flytter vi i 2021 Kvickly i Bryggen i Vejle ind i et helt nyt byggeri sammen med en række andre butikker ved siden af Bryggen, siger kædedirektør Allan Kristoffersen.
Kædedirektøren vil ikke sætte præcise tal på Kvicklys årsregnskab, der ikke er officielt som Coops samlede resultat. Men han lægger ikke skjul på, at han er godt tilfreds, selv om han kun er tæt på sorte tal.
- Jeg kan sige, at vores underskud er blevet markant mindre i 2018, og at vi er så tæt på nul nu, at jeg for næste år vil sige: Spørgsmålet er ikke, om vi får overskud; men hvor stort det bliver, siger Allan Kristoffersen.
Kæden kæmpede i mange år med underskud, men i 2014 og 2015 lykkedes det at vende udviklingen, så der kom sorte tal på bundlinjen. 2016 og 2017 gav dog igen millionunderskud, men nu går det igen fremad på bundlinjen.
- Vi havde en rigtig god driftsfremgang i 2018, og den fortsætter i år. Vi har fået flere kunder i de eksisterende butikker, eller rettere: de handler her oftere. Det kan betyde, at de vælger os først på ugen fremfor en discountbutik. Stigningen kommer, efter at antallet af ekspeditioner har været faldende i en årrække, siger han.
Markant vækst på legetøj
Like-for-like-omsætningen er steget, og kunderne putter flere varer i kurven.
- Kurvens værdi er dog status quo, hvilket skyldes, at salget af de 1000 varer, som vi har sat prisen ned på, sælger bedre, siger han.
I 2019 er det dog lykkedes at få kunderne til at købe lidt mere.
- Vi vækster på frugt og grønt og i Brød Cooperativet. Kødsalget falder, som det gør i markedet generelt. Til gengæld vokser delikatesse og færdigretter. Nonfood går markant bedre; det er længe siden, at jeg har kunnet sige det - og det er heller ikke på alle områder, for nogle ting bliver købt på nettet. På legetøj har vi en større tocifret vækst, og på køkkenartikler og dametekstil vækster vi også, siger han.
Kvickly udnyttede ifølge kædedirektøren chancen for at vinde legetøjskunder, da Top-Toy gik konkurs, og BR-butikkerne lukkede.
- Vi har fået et godt tag i kunderne og har udviklet vores afdelinger og den måde, vi møder kunderne på, så jeg frygter ikke konkurrencen fra de nye BR-butikker, siger han.
Nyt skønheds- og helsekoncept
Når Allan Kristoffersen er så overbevist om, at kædens regnskab viser sorte tal, når året er omme, skyldes det også de nyeste tilfredshedsmålinger.
- Vi har de bedste resultater i NPS-målinger, vi har haft i de seks-syv år, den er målt. Det gælder både tilfredshed fra kunder og medarbejderes side. Vores ledelseshold i butikkerne er dokumenteret bedre end tidligere. De udnytter Kvickly-konceptet fuldt ud, og samtidig tilpasser de varehusene på hver deres måde til de lokale forhold, siger kædedirektøren.
Flere delkoncepter som Brød Cooperativet og et nyt frugt- og grøntkoncept er rykket i alle varehuse.
- Og nu ruller vi et helt nyt skønheds- og helsekoncept ud. Det er i alle varehuse til efteråret. Det er vores oplevelse, at delkoncepterne har god effekt på salget, selv om ikke hele varehuset er omstillet, siger Allan Kristoffersen.
[caption id="attachment_78806" align="aligncenter" width="576"] Foto: Coop[/caption]
Alle Kvickly-varehuse har indført scan&betal, som Fakta har kørt med siden 2018, og i øjeblikket indføres også selvscanningskasser i varehusene.
- Det skal være muligt for kunderne at vælge, alt efter om de har en lille eller stor kurv. De skal også fortsat kunne benytte en betjent kasse, men vi satser på, at flere end 10 pct. vil scanne selv i løbet af næste år. Lige nu benytter 3-5 pct. sig af muligheden, fortæller Allan Kristoffersen.
Målet er ligeledes, at der indføres bestil og hent i alle varehuse. Det er lige nu kun i nogle få varehuse.
Ingen nye varehuse
Den snart 60 år gamle kæde har i øjeblikket 70 varehuse, hvilket Allan Kristoffersen mener er meget passende for Kvickly. Da Obs-varehusene blev til Kvickly, bestod kæden ifølge kædedirektøren af 95 varehuse, hvilket er det maksimale antal, kæden har været på. Efter sommerferien lukker Kvickly i Skanderborg til fordel for en ny SuperBrugs et andet sted i byen.
- Der kan ske flere konverteringer, men et antal omkring 70 er fint. Vi skal ikke ud at åbne en masse nye, siger han.
Kæden mistede i 2018 seks varehuse, der blev til SuperBrugser.