Kvickly-tilbud skal give kunderne ”værdi i hverdagen”
"I Coop har vi en vision om at sætte det gode måltid, den gode vare, og de gode valg på dagsordenen”.
Sådan indleder Coop sit tre år gamle Madmanifest, hvis formål er at flytte danskernes fo-kus fra madpriser til madkvalitet.
Noget tyder dog på, at dagligvarekoncernen, hvis kæder alle tabte omsætning sidste år, har erkendt, at idealisme ikke er nok til at trække kunder i butikkerne.
I hvert fald er det ikke Manifestets ”madglæde, smag eller nydelse”, der er fokus på, når Kvickly i sidste uge i sin tilbudsavis lovede sine kunder ”mere værdi i hverdagen”.
Den værdi skabes ifølge avisen af heftige tilbud. Kvickly har ”værdidage” fra søndag til torsdag – og det betyder masser af tilbud til 10, 20 og 50 kr. eller ned en nedsættelse af prisen på 30 pct.
Fødselsdagspriser i Irma
Det samme gælder i den højprofilerede supermarkedskæde Irma, der i i sidste uge fejrede 131 års fødselsdag.
Kæden udsendte i den forbindelse en 16 siders fødselsdags-tilbudsavis, der stort set kun fortæller om priser.
Og de kan ligge under det halve af den normale pris, lyder det på tilbudssiderne, der også kommer ud med dagbladet Politiken.
Kun ganske lidt plads bliver brugt til at fortælle om varernes kvalitet, og det sker med små bogstaver og hovedsageligt ved vine.
Ifølge Tilbudsdata har Madmanifestet, da heller ikke fået antallet af tilbud til at falde i kædernes tilbudsaviser.
I årets første halvdel er der samlet set i Coops kæder omtrent samme antal tilbud som i samme periode i 2016.
Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen har tidligere sagt til Dansk Handelsblad, at tilbudsaviserne afspejler kundernes ønsker.
Coop er da heller ikke alene om, at øge sit fokus på prisen. Så sent som i begyndelsen af august meddelte Dagrofas Meny, at kæden nu vil matche og mærke 500 discountvarer. Ifølge kædedirektør Kenneth Pedersen handler det om, at gøre kunderne opmærksomme på prisen, så de også handler i kæden til hverdag.
Meny har i høj grad profileret sig på madoplevelser.