Kvickly skal sælge for 10 mia.
Kvickly er kommet ind i en positiv udvikling, hvor kæden har vendt mange års røde tal på bundlinjen til et overskud de sidste to år.
Den udvikling skal fastholdes, og kædedirektør Søren Steffensen har opstillet de økonomiske mål, som varehuscheferne og deres medarbejdere sigter mod.
Omsætningen i varehusene skal øges fra ca. 117 mio. kr. i gennemsnit i det seneste regnskabsår for 2015 til en gennemsnitlig omsætning på 125 mio. kr. i 2018. Kvickly planlægger kun at åbne ét nyt varehus, nemlig til næste år i Esbjerg, så kæden går fra de nuværende 79 til 80 varehuse.
Dermed ligger målet for kædens samlede omsætning også klart, nemlig at nå fra 9,2 mia. kr. i 2015 til 10 mia. kr. i 2018.
Investeringsplan
I stedet for at hente den øgede omsætning gennem flere butiksåbninger end den ene i Esbjerg, er ambitionen at løfte salget i de eksisterende varehuse, og Søren Steffensen har strategien, der rækker frem til 2018, klar.
For at nå de strategiske mål skal Kvicklys varehuse moderniseres. Kvicklys ledelse er i disse dage ved at færdiggøre planen for, hvordan fremtidens varehus præcis skal se ud og den fremtidige investeringsplan. Efter planen skal et par varehuse moderniseres årligt – de to første formentlig allerede i år. Derefter fortsætter man med et par butikker ad gangen, og det er et projekt, der vil tage en længere årrække.
– Vores strategi bygger på, at der er nogle områder, hvor Kvickly kan tilbyde noget, som ingen andre for alvor kan, siger han.
Sidste år åbnede Kvickly sit bud på fremtidens varehus i Albertslund, og det er de positive resultater herfra plus en håndfuld andre varehuse landet over, som danner grundlaget for kædens strategi for at styrke sin position og skabe øget vækst i butikkerne. Det nye Koncept 17 har Kvickly i Albertslund som grundmodel.
Kvicklys tre ben
– Fremtidens varehus står på tre ben, siger Søren Steffensen.
Det ene ben er store, åbne slagterafdelinger med faguddannet personale alle ugens dage.
Det andet ben er bagerafdelinger, hvor brød og kager tilberedes af faguddannede bagere. Ambitionen er at løfte bagerafdelingerne til et niveau, der kan måle sig med den fremadstormende og succesfulde bagerkæde Lagkagehuset.
Det tredje ben er non food. Kvickly vil flytte kundernes opfattelse af kvalitet og udvalg på non food-området.
– Hvis vi gør det rigtigt med vores non food, får købt de rigtige varer og eksponeret dem på den rigtige måde, så kan vi sælge meget mere non food. Vi har allerede fået kæmpe succes med vores non food i de tre butikker, hvor vi tester det nye koncept, siger Søren Steffensen.
En del af opskriften på at få succes med non food er ifølge kædedirektøren at blive dygtigere til at drive omnichannel, hvor kunderne ganske naturligt vælger mellem at købe varerne i Kvicklys fysiske butik eller via Coop.dks hjemmeside.
– De tre ben skal definere fremtidens varehus for Kvickly. På de tre områder skal vi i alle vore varehuse skabe det bedste og løfte det til "state of the art". Det er vores eksistensberettigelse. Hvis vi ikke har styr på det, kan vi lige så godt være alt muligt andet eller intet, siger kædedirektøren.
Et vigtigt element i fremtidens Kvickly bliver desuden betjente slagter- og delikatesseafdelinger alle ugens dage samt betjente fiskeafdelinger i alle varehuse, hvor det giver mening. De friske fisk leveres bl.a. af Thorupstrand Kystfiskerlaug, som Coop indgik en samarbejdsaftale med i 2015.
Fremtidig teknologi
Fremtidens Kvickly bliver også frontløber på det teknologiske område. For et halvt år siden introducerede Kvickly i Albertslund det nye Bip & Betal, hvor kunden med en håndscanner fra butikken eller sin mobiltelefon scanner sine varer, når hun tager dem. Derefter lægger kunden varerne direkte ned i en indkøbspose.
Når indkøbet er klaret, går hun til en særlig udgang og betaler med sit kort. Kvickly er dog allerede i gang med at teste en løsning i fem varehuse, hvor kunden betaler med sin mobiltelefon.
– I fremtiden er mobilen kundens Dankort. Det er fremtiden – det lover jeg, siger Søren Steffensen.