Kvickly lærer af SuperBrugsen
SuperBrugsen er snart helt på plads med at forny sine butikker i kædens nye koncept, SB 15. Dagli’Brugsen er godt i gang med en tilsvarende proces. Men brugsfamiliens storebror, varehuskæden Kvickly, er først nu ved at komme på plads i startboksen til en gennem-gribende fornyelse af de knap 80 varehuse.
Bedømt ud fra de seneste omsætningstal fra Danmarks Statistik er en fornyelse tiltrængt. Den underbranche, hvor Kvickly hører til sammen med konkurrenter som Føtex og Bilka, tabte næsten 5 pct. sidste år.
Coop deler ikke ud af Kvicklys tal før regnskabsfremlæggelsen om en lille måned, men kæden er ikke sluppet fri af en generel flugt fra varehusene.
- Kvicklys grundlæggende vilkår er, at varehuskonceptet på den ene side bliver udfordret af discountere, som der efterhånden er en af på hvert gadehjørne, og på den anden side af onlinehandel. Det med at køre langt for at købe billigt ind eller handle nonfood er gået af mode - så hvad er varehusets berettigelse i et fremtidigt dagligvaremarked?, spørger koncerndirektør i Coop, Gregers Wedell-Wedellsborg.
Genbrug fra SuperBrugsen
Senere på foråret åbner Coop derfor de første fremtids- Kvickly’er. Dels et helt nyt varehus, dels i et par eksisterende varehuse, som bliver ombygget.
- Det er jo en kæmpe konceptudfordring, som vi tager hul på i år, hvor vi kommer med det første bud på et nyt koncept for Kvickly. Det bliver baseret på det bedste af det, vi har lært i den nyeste Kvickly i Albertslund, på det bedste fra SuperBrugsen - og ideelt set tilsat noget ny magi, siger han.
- Nogle huse har fundet deres egen unikke formel. Dem skal vi lære af, siger han - og peger på Kvickly’erne i Helsinge og Odder som gode eksempler.
Lige som i lillebror-kæden Dagli’Brugsens moderniseringer kommer der genbrug fra Super-Brugsens succesrige SB 15-koncept i de nye Kvickly’er. På den måde fungerer Coops store ’kædefusion’ også på det praktiske plan, når man ifølge koncerndirektøren ’ikke skal genopfi nde det, der virker’.
- Men Kvickly er ikke så nem en opgave, at man kan tage det bedste fra Super- Brugsen og gøre det større. Der skal meget mere til end det. Men der er rigtigt meget i SuperBrugsens kernekoncept, som uden videre kan genbruges til at skabe en fantastisk oplevelse i et stort supermarked, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
Et supermarked i overstørrelse
Når han kalder det nye Kvickly for ’et stort supermarked’ sker det ret bevidst. Nonfood-salget er det, der aktuelt er mest presset. Det ligger ikke nødvendigvis i kortene, at nonfood forsvinder fra Kvickly’erne. Men gentænkningen af konceptet tegner radikal.
- I Brugs-kæderne er det vores største enkeltstående udfordring at afklare, hvad et varehus - eller et stort supermarked - skal kunne i fremtiden. Og hvor stort et investeringsbehov, det kræver at komme derhen. Er det mest et sortiments-spørgsmål, eller bliver vi nødt til at indrette vores butikker fundamentalt anderledes, end vi gør i dag?
- Ser man på Kvickly, er der rigtigt mange kunder, der bruger det som et stort supermarked. Og mange andre som et varehus med hele nonfood-delen. Vi tror, der er noget stærkt over fremtidens varehus som et stort supermarked, der kan andet og mere med plads til lokal forskellighed, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.