Kvickly har optimering på dagsordenen i 2020
Coops snart 60 år gamle varehuskæde Kvickly har år efter år måttet leve med røde tal på bundlinjen, og i en periode kunne det se ud som om, kæden var på vej til at lægge sig ind under lillebror SuperBrugsen.
I hvert fald skiftede det ene efter det andet Kvickly-varehus logo - og dertil kom en sammenlægning af de to kæders tilbudsaviser.
- Som beslutningen er nu, skal Kvickly forblive en selvstændig kæde. Men der kan komme en ny afgørelse i næste strategiperiode fra 2022 og frem, siger fungerende kædedirektør Thomas Nielsen.
Han satte sig i stolen, da Allan Kristoffersen forlod den i februar til fordel for Matas.
- Konverteringerne har været en del af en længere strategi, men når Kvickly i Haderslev har skiftet kæde senere på året, er der ikke lige nu planer om, at flere skal konverteres. Men det kræver selvfølgelig, at den gode udvikling fortsætter, og lige nu ved ingen, hvad der sker med en recession i sigte, siger Thomas Nielsen, der også er salgsdirektør.
Kæden består nu af 68 butikker - 14 selvstændige og 54 Coop-butikker - og de kom samlet set godt ud af 2019.
- Vi havde like-for-like-vækst på både kundestrøm og kundekurv, og de enkelte butikker har vundet markedsandele. For kun tredje gang i kædens historie kom vi ud af 2019 med overskud - endda større end budgetteret, siger Thomas Nielsen, der ikke vil sætte konkrete tal på resultaterne.
- Men jeg kan sige, at vi i år leverer "all time high". De kommende år skal vi optimere butiksnettet; jeg udelukker ikke, at vi skal åbne en enkelt butik. Jeg kan godt se byer, der mangler en Kvickly, men der er langt mellem de gode placeringer, og landet har i forvejen for mange dagligvarebutikker, siger han og understreger, at der ikke er konkrete butikker på tegnebrættet.
Moderniseringer på ønskesedlen
Selv om kæden samlet set leverede overskud, er der stadig butikker med røde tal på bundlinjen.
- Dem hjælper vi med projekt "Hverdag med overskud", der går ud på, at vi har uddannet en række ekstra dygtige souschefer og varehuschefer som konsulenter. De har hver en række varehuse, som de rådgiver i blandt andet effektivisering ved opfyldning og kasselinjen, ligesom de kan vejlede i tavlemøder, siger Thomas Nielsen.
En lang række af Kvickly-varehuse er allerede bygget om efter Coops nyeste koncept, C20, der tilnærmer kæderne til hinanden.
I løbet af 2020 skal syv-otte varehuse moderniseres. Det gælder blandt andre varehusene i Odense, Lemvig, Roskilde og på Nørrebro, der alle er klar efter sommerferien, og i Grenaa, der slog dørene op for et nyrenoveret varehus i marts.
- For 2021 har vi yderligere ni varehuse på ønskesedlen, men man kan aldrig være helt sikker på, om en ombygning rykker ind i det kommende år, siger Thomas Nielsen.
Som det seneste skud på stammen i det nye koncept tester syv butikker i øjeblikket MadCooperativet. Fire af disse butikker er Kvickly-varehuse.
- Det indebærer en endnu ukendt investering i nyt inventar, men også en investering i drift, når vi gerne vil opnå et andet kundemøde, siger Thomas Nielsen.
MadCooperativet giver vækst
Fokus i MadCooperativet er at inspirere og hjælpe kunderne til et hurtigt måltid.
- Under coronakrisen har vi set, at forbrugerne gerne har villet lave deres mad selv, men så snart alle er i gang igen, vil mange igen have convenience. Vi skal tilbyde grab and go, ready to eat og ready to heat - og så skal der toppes op i weekenden, når kunden gerne vil have en gode bøf. Noget skal produceres i butikkerne - andet centralt. Eksempelvis kan det godt betale sig af hensyn til holdbarhed og fødevarehygiejne, at salater produceres centralt, siger Thomas Nielsen.
De fire Kvickly-varehuse, der tester MadCooperativet er VeriCentret og Bruuns Galleri i Aarhus samt Taastrup og Farum på Sjælland.
- Vi ser, at ikke mindst delikatessen opnår vækst ovenpå vækst, når varehuset har fået MadCooperativet, siger Thomas Nielsen.
Blandt de nyere koncepter er også et "skønhed- og helsekoncept", et køkkenkoncept og senest også småmøbler og indretning under navnet "Home Fashion".