Kvickly-direktør varsler aggressiv satsning på nonfood
Mad og convenience har de seneste år nydt stor opmærksomhed – ikke alene i Coops kæder, men i hele dagligvarehandlen. Men ikke mindst de største formater i dagligvarehandlen har også afsat kvadratmeter til nonfood, og det sælger ikke nødvendigvis sig selv.
Det ved kædedirektør i Kvickly siden september 2016 Allan Kristoffersen godt.
- Vi har haft megen fokus på mad, og jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg ind i mellem lidt har glemt vores nonfood-varer. Men vi har ikke som kæde stået stille, siger Allan Kristoffersen.
Kæden blandt andet har haft såkaldte wow-dage med forskellige rabatter på nonfood- varer.
- Vi har haft et betydeligt højere aktivitetsniveau på nonfood det seneste år. Aktiviteter som 30 pct. rabat på legetøj i forbindelse med en wow-weekend. Det betyder, at vi på kædeniveau har holdt skindet på næsen omsætningsmæssigt, mens nogle butikker har haft vækst, siger han.
Et differentieret sortiment
Kvickly har den seneste tid også arbejdet med nonfood- sortimentet og blandt andet set i øjnene, at det ikke skal være nøjagtigt ens i alle kædens 71 varehuse.
- Markedet er presset, men i de byer, hvor andre detailbutikker lukker, og vi er hurtige til at gribe chancen, lykkedes det for os at vækste. Det kan blandt andet være på legetøj eller nonfood til køkkenet, siger direktøren.
Kæden vil i fremtiden satse mindre på de varer, der kræver en større beslutning, før de ender i indkøbskurven.
- Vi vil satse på impulsvarer som tøj og på de produkter, man bruger i køkkenet. I det nye år har vi en aggressiv plan for nonfood, siger kædedirektøren – uden dog at ville sætte ord på de nye tiltag.
Han vil dog gerne fortælle, at Kvickly lige nu oplever vækst i kundestrømmen.
- Vi går frem på tre parametre: Kundetilfredshed, medarbejdertilfredshed og kundestrømmen, og det gør mig glad. Nu skal vi bare have vores kunder til at putte mere i kurven. Den er statur quo, siger Allan Kristoffersen.
Spise i butikken
Bagerkonceptet Brød Cooperativet øger dog omsætningen med 10 pct. i forhold til de gamle bagerafdelinger, og i løbet af første kvartal næste år skal koncept være i alle kædens butikker.
- Nu arbejder vi med Mad Cooperativet, der indebærer en øget satsning på mad, og en indretning, der gør det nemmere for kunderne at finde maden, siger direktøren.
Som eksempel nævner han, at en vare som bacon i dag findes hos slagteren, i delikatessen og i forskellige kølebokse afhængig af mærke. De varer skal samles.
- Som noget nyt skal det også være muligt ikke alene at tage den varme mad med hjem. Kunderne skal have mulighed for at sidde og spise i butikken, som man gør det ved bageren, siger Allan Kristoffersen, der dog ikke kan sætte en dato på endnu.