Kunstig intelligens bekæmper madspild

Coop 28. maj 2018 -
This describes the image
Arkivfoto: Coop
Skrevet af: Henrik Denman

Coop bruger nu kunstig intelligens til at bekæmpe madspild.

Coops onlinesupermarked har gjort de mange opskrifter, som kunderne kan trække på, intelligente, og det giver helt nye muligheder for at minimere madspild.

Coop.dk MAD har lanceret et nyt værktøj, Intelligente opskrifter. Værktøjet omdanner opskrifterne til varenumre og forvandler dem til en intelligent madplan, der minimerer madspild med tilvalg, som er vigtige for den enkelte kunde, f.eks. økologi, pris og allergier.

Værktøjet er udviklet i samarbejde med den svenske IT-virksomhed, Northfork.

Hvis man til den ene opskrift skal bruge to fed hvidløg og til den anden opskrift skal bruge tre fed hvidløg, finder løsningen ud af, at kunden kun har brug for at købe et enkelt hvidløg i stedet for to.

– Vi lever af at give kunderne gode produkter med en høj grad af convenience på toppen. Kunderne vil gerne have det så nemt som muligt. Det kan vi bl.a. se fra måltidskasser, som er et hit. Men den ultimative fleksibilitet får man ved at kunne sammensætte sin egen ugeplan. Samtidig går mange af vores kunder op i at minimere madspild, siger kom-merciel direktør i Coop.dk MAD, Morten Viktor.

Kunstig intelligens

I en fortravlet hverdag kan det være en udfordring for mange forbrugere at planlægge ugens aftensmåltider og handle ind til dem. Her er det nye værktøj, Intelligent opskrifter, lanceret som en hjælp.

Løsningen omdanner opskrifterne til varenumre og forvandler dem til en intelligent madplan, der minimerer madspildet.

Løsningen bruges i første omgang på de ca. 4.000 opskrifter, der ligger på Coop.dk. MAD. Senere vil den også omfatte de mere end 8.000 opskrifter i Coop Danmarks database.

– Coop.dk MAD har haft døgnåbent på nettet siden 2016, og lige siden har vi hver eneste dag arbejdet for at optimere oplevelsen af at handle dagligvarer online. Vi ved, at det midt i en travl hverdag kan være svært at få tid til at planlægge ugens måltider og få handlet ind. Med Northforks løsning bliver de to handlinger optimeret, og vores kunder får en personlig og fleksibel madplan leveret til døren, siger Morten Viktor.

Han forudser, at brugen af kunstig intelligens vil blive betydeligt mere udbredt i de kommende år.

– Vi er kun lige gået i gang. Vi kan bruge råstyrken i kunstig intelligens, siger han.

Northfork har i et par år leveret en lignende løsning til Coop i Sverige.

Opdateret 10. nov 2020