Kunderne skal inspirere butikkerne

Coop 18. feb 2019 -
This describes the image
Foto: Colourbox

SuperBrugsen har sat prisen på en lang række varer ned, og kæden er slet ikke så dyr, som nogle tror, lyder det fra kædedirektør Jesper K. Andersen.

Det vil han gerne have overbevist flere forbrugere om.

Det er ikke mange uger siden, at SuperBrugsen blev kåret som den dyreste dagligvarebutik i Politikens pristjek. Coops informationsdirektør lovede at rette op - eller rettere ned - på nogle priser, for at elliminere den eller i hvert fald gøre prisforskellen mindre.

Men det er ikke prisen, der er den største udfordring for kæden, mener kædedirektør Jesper K. Andersen.

- Prisen skal være i orden, og i det pristjek fremkom forskellen, blandt andet fordi der var en vare, vi ikke havde i den billigste kategori. Den er kommet på hylderne nu. Men der vil være en mindre forskel på os og discounterne, selv om vi har sat flere end 1000 varer ned. Vi har 8000 varenumre mod discountbutikkernes 2000, og vi har helt andre tilbud, siger Jesper K. Andersen.

- Vores udfordring er, at kunderne tror, at prisgabet er tre gange så stort, som det reelt er. Det er, hvad de siger, når vi spørger dem. Vi skal være meget bedre til at iscenesætte os selv. Vi skal overbevise kunderne om vores lave prisniveau, men samtidig fortælle om, hvordan vi adskiller os fra andre, siger han.

Inviterer til evalueringsaftener

Meget skal ske lokalt med uddelere som initiativtagere. Derfor er uddelere og souschefer lige nu på kursus med temaet ”styrk din kundeoplevelse”.

- Vi skal øge den lokale sympati og skabe flere lokale aktiviteter som blandt andet vores madfællesskaber. Vi har i dag to madfællesskaber, men inden året er omme, skulle vi gerne have skabt 15. Folk hungrer efter at være sammen, siger kædedirektøren.

Han vil i højere grad udnytte den kontakt, som butikkerne har til medlemmerne via medlemsprogrammet.

- Vi skal invitere dem indenfor, der handler hos os, men også de medlemmer, der ikke gør, for at spørge dem, hvorfor de handler hos os - og ikke mindst hvorfor de ikke gør. Det kunne blandt andet ske på evalueringsaftener, hvor vi også kan få at vide, hvad kunderne vil have af os. På sådanne møder kan vi også skabe idebanker til fremtidige initiativer, siger Jesper K. Andersen.

Opdateret 10. nov 2020