Kunderne skal have en wow-oplevelse
[gallery ids="eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wMVwvVTVSOTEyMC5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVI5MTIwIiwiY2FwdGlvbiI6IiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wMVwvVTVSOTEwOC5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVI5MTA4IiwiY2FwdGlvbiI6IkNocmlzdGlhbiBSdWQgU1x1MDBmOHJlbnNlbiBlciBidXRpa3NjaGVmIGkgSXJtYSBBeGVsYm9yZyIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wMVwvVTVSOTAzMi5qcGciLCJ0aXRsZSI6Il9VNVI5MDMyIiwiY2FwdGlvbiI6IklybWFzIGZsYWdza2lic2J1dGlrIG1lZCBkZXQgbnllIGtvbmNlcHQgXHUwMGU1Ym5lZGUgaSAyMDE0IGkgQXhlbGJvcmciLCJhbHQiOiIiLCJkZXNjcmlwdGlvbiI6IiJ9"]
Butikschef i Irma, Christian Rud Sørensen viser ekstraordinære resultater og var med til at udvikle Irmas nye butikskoncept.
Christian Rud Sørensen er butikschef i Irma Axelborg. Med sine 28 år er han en af dagligvarehandlens mange unge ildsjæle, som stræber efter at give kunderne mere end de havde forventet.
Han er en af de unge, som man lægger mærke til. I efteråret modtog han prisen Tuborgfondets Retail Award, der uddeles til butiks- eller varehuschefer, der har vist ekstraordinære resultater. Præmien var en studierejse til New York, hvor han sammen med fem andre unge chefer i detailhandlen skulle hente inspiration og se de nyeste ideer fra storbyens fødevareforretninger og specialbutikker. Det er langt fra første gang, andre spotter hans talent for at drive detailhandel, for han har tidligere været udvalgt til at deltage på Tuborgfondets ture for unge salgsassistenter, hvor turen gik til London.
Irma-kæden har ligeledes et godt øje til hans ihærdighed, idérigdom og drive. Kædeledelsen hentede ham således ind fra jobbet som butikschef i Valby til på hovedkontoret, hvor han sammen med udvalgte medarbejdere fra kædens øvrige afdelinger skulle udvikle fremtidens Irma-koncept.
Efter at have arbejdet ihærdigt på at udvikle konceptet i et halvt års tid, skulle det blive til virkelighed, og Irmas flagskibsbutik med det nye koncept åbnede i 2014 i Axelborg i det centrale København. Og hvem blev så chef for den nyeste konceptbutik? Det blev naturligvis Christian Rud Sørensen.
Walk-in osterum
Her møder Dansk Handelsblad ham en formiddag for at tale om ambitioner, ideer og drømme. Da han viser rundt i butikken, stopper vi ved en helt speciel afdeling, der er adskilt fra den øvrige butik med glasvæg og glasskydedør. Han fortæller om afdelingen, og man forstår, hvor vigtigt det er konstant at udvikle butikken og optimere salget på hver kvadratmeter:
– Da vi byggede butikken, var det tanken, at det skulle være et walk-in osterum, hvor vi havde en osteforretning inde i forretningen ligesom en shop-i-shop. Vi fik en flot afdeling, men problemet var, at folk ikke gik derind. Jeg blev så kontaktet af en leverandør, som ville sælge mig nogle af de lækreste specialiteter fra Frankrig, som han selv importerer. Hans varer findes ikke i andre supermarkeder herhjemme, og dem ville jeg gerne have. Vi blev enige om at tage det bedste fra hans sortiment. Desuden kommer en mand fra firmaet i butikken, som hver fredag deler smagsprøver. Han er utroligt dygtig, brænder for sagen og kan historien, og nu virker det rigtig godt, fortæller Christian Rud Sørensen.
Wow-oplevelser
Ambitionen er konstant at give kunderne bedre indkøbsoplevelser. Varerne må gerne flyttes to-tre gange om dagen, så butikken giver kunderne en ny oplevelse, hver gang de kommer.
– Jeg kan godt lide, at en dagligvarebutik er levende, fordi det er fødevarer. Jeg kan godt lide, at det er hurtigt salg, og du kan indrette butikken som du vil med luksus op til weekenden og discount til hverdagen. Du er med til at bestemme, hvad dine kunder skal spise til aftensmad ved at bygge butikken rigtigt op og sætte de rigtige varer frem. Du kan også yde god service i andre typer butikker, men du kan ikke på samme måde give dem den wow-oplevelse, som du kan i et supermarked.
Vil danskerne gerne betale for gode fødevarer?
– Ja, torsdag, fredag og lørdag vil de gerne, svarer han hurtigt.
– Jeg vil gerne skabe det som du ser i udlandet, i butikker som Whole Foods og Waitrose og såmænd også Torvehallerne herhjemme. Jeg vil gerne skabe den helt unikke indkøbsoplevelse, hvor folk kommer ind og det første, de siger, er: Hold op hvor er det flot. Wow.
– I mange butikker lader de gerne deres udstillinger ved endegavlen stå en uge eller 14 dage. Jeg vil gerne forandre hele tiden. Jeg kan have bygget en udstilling op fredag, og når jeg kommer mandag, kan jeg sige, at vi skal pille det ned og lave noget nyt. Det skal være en levende butik, og jeg tror, at kunderne lægger mærke til, at nu står der noget nyt og spændende. Jeg prøver hele tiden at inspirere kunderne.
Inspiration i udlandet
Hvor henter du inspiration?
– Det gør jeg i udlandet. Jeg har været på studieture, men vi rejser også meget privat. Der er mange i udlandet, der er meget dygtige til det, også dygtigere end vi er i Danmark. Hvis vi bare kan tage en lille del af det, så hæver vi os over alle de andre. Jeg stræber efter at have en butik, der står snorlige hele tiden og er inspirerende ligesom man ser i udlandet.
Når man spørger til, hvilken type forbruger han selv er, fortæller han, at han elsker masser af mad, og at det skal være lækkert. Han laver selv mad og kan godt lide italiensk og spansk mad, ja mad fra hele Middelhavet, og han holder især af oste, vine og tapas med pølser.
– Jeg prøver at udvikle mig så meget jeg kan. Og når der er noget, jeg ikke kan, har jeg dygtige fagfolk blandt personalet, som kan hjælpe mig. Når du selv har interessen for det, er det nemmere at kunne videregive det til kunderne.
Christian Rud Sørensen er kendt for at have en god evne til at præsentere varerne i forhold til detaljer og at have stor volumen og samtidig præsentere dem på eksklusiv måde. Hvordan får han så inspireret butikkens ca. 30 medarbejdere?
– Jeg viser ofte mine ideer med billeder. Da jeg f.eks. kom hjem fra New York, havde jeg lavet en power point præsentation med billeder og ideer, som vi snakkede om.
Unge kan nå langt
Hvis en ung person skulle spørge ham, hvorfor han eller hun skulle blive uddannet inden for dagligvarehandel, ville han svare følgende:
– Dagligvarehandlen er super, fordi der er lidt af alle verdener samlet i ét. Man har regnskabsdelen, salgs- og servicedelen, personaledelen og varedelen. Du har det hele, og der er meget fysisk arbejde, hvis du også gerne vil det. Det passer mig perfekt. Der er aldrig to dage, der er ens. Der er altid nogle nye udfordringer, du kan altid udvikle dig, du kan altid gøre det bedre, du kan altid bygge noget mere på. Hvis man gerne vil, kan man nå rigtig langt og skabe nogle flotte resultater, siger Christian Rud Sørensen.