Kunder skal betale mere for dansk mælk
Selvom importen falder og langt de fleste af supermarkederne kun har dansk mælk på hylderne, køres der kampagner, der skal få forbrugeren til at vælge mælken fra de danske mælkebønder over den fra de tyske eller svenske.
Ifølge kommunikationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen er det nødvendigt med den slags opfordringer for at sikre, at der også fremover er dansk mælk i butikkerne.
- Prisen på den billigste mælk er kommet så langt ned, at det giver landmændene problemer med at få økonomien til at hænge sammen. Det betyder, at der skal gøres en indsats for dem nu. Derfor er alt vores drikkemælk dansk, og kun nogle andre, mindre mejeriprodukter er importeret, siger han.
Også hos Rema 1000 er det budskabet om den pressede mælkebonde, der sætter fokus på den danske mælk på hylderne:
- Vi har kun dansk mælk på hylderne, og det vil vi gerne blive ved med. Så vores initiativ skal ses som et signal og en opfordring til vores kunder om at bryde den negative prisspiral og betale en mere fair pris for mælken, så dansk mælkeproduktion har en fremtid, siger indkøbsdirektør i Rema 1000, Anders Jensen.
Af Ditte Nygaard Larsen
dnl@dhblad.dk
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen