Kontante betalinger falder i Coop
Kontanterne i forbrugernes lommer bliver færre og færre. Sidste år udgjorde andelen af de kontante betalinger i de fysiske butikker 23. pct. mod ca. 50 pct. for otte år siden, viser en tidligere undersøgelse fra Nationalbanken.
Samme tendens ses også hos Danmarks næststørste dagligvarekoncern Coop, der tæller ca. 1100 butikker herhjemme.
- Brugen af kontanter falder. I 2012 udgjorde det ca. 35 pct. I år forventer vi, at det vil være ca. 20 pct., fortæller Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.
Udviklingen sker i hele dagligvarehandlen i takt med, at flere digitale betalingsformer vinder frem på mobilen og betalingskort.
Hos Coop er man glade for, at kunderne betaler med færre kontanter og i stedet benytter kortbetalinger eller Coops app, som kan benyttes af Coops egne medlemmer.
- Vi synes, det er en positiv udvikling. Kortbetalinger er lettere, billigere og hurtigere at håndtere – og det reducerer risikoen for røveri. Vi forventer, at denne udvikling fortsætter, siger Jens Juul Nielsen.
Længe til et kontaktløst samfund
Tidligere på året fortalte økonomidirektør i Rema 1000, Torben L. Sørensen, til Dansk Handelsblad, at andelen af kontantbetalinger i kædens butikker ca. udgør 17 pct., og at det med de mange alternative betalingsformer, der gør kundeoplevelsen bedre og hurtigere, ikke er en overraskende udvikling.
Hos Rema 1000 kan kunderne - modsat i f.eks. Salling Group og Coops butikker - betale med MobilePay, hvilket er en del af forklaringen på, hvorfor blot hver sjette forbruger betaler med kontanter i Remas mere end 310 butikker.
I Nationalbanken forventer man, at danskernes betalinger med kontanter forsætter med at falde, 'men vi ser ikke lige et kontantløst samfund lige om hjørnet', udtaler nationalbankdirektør Per Callesen.