Klimakrav og dyr distribution kan kvæle den trykte tilbudsavis
For knap syv år siden sagde detailhandelseksperterne Per Østergaard og Mogens Bjerre, at den trykte tilbudsavis kun havde to år tilbage at leve i.
De fik ikke ret - Tilbudsavisen lever endnu.
Den lever dog ikke længere i bedste velgående, og formentlig er dens dage ved at være talte.
Halvdelen af forbrugerne siger nej tak til at få tilbudsaviser i postkassen, og det tal har kun været svagt stigende de seneste år. Men dødsstødet kan komme fra en helt anden kant, nemlig kæderne selv.
Klimadebatten er på sit højeste, og i længden kan det være svært som dagligvarekoncern at have en grøn profil og fortsat fælde træer for at transportere tonsvis af tilbudssider ud til forbrugerne.
De samme tilbudsaviser ligger alle sammen på nettet, og den seneste undersøgelse fra AIM Create viser, at der nu er lige mange læsere af digitale tilbudsaviser og de trykte. Den udvikling er gået hurtigt - ikke mindst de seneste to år.
Både Coop og Salling Group har for nylig meldt ud, at de skærer yderligere ned på antallet af sider i deres tilbudsaviser. Lidl skærer i tykkelsen på papiret. Af hensyn til miljøet forstås. Men også af hensyn til økonomien.
Markante prisstigninger
Informationsdirektør Jens Juul Nielsen siger, at udover sammenlægningen af Kvicklys og SuperBrugsens tilbudsaviser og et stop for uddeling af Dagli’Brugsens tilbudsavis, har Coop reduceret antallet af udsendte aviser med 40 pct. de seneste tre år.
- Disse ting har vi gjort både af klimamæssige og økonomiske årsager, siger Jens Juul.
Fra 1. januar 2018 stoppede PostNord med at omdele tilbudsaviser, og det betyder, at konkurrenten FK Distribution nu er alene på det marked.
- Siden PostNord stoppede, er priserne steget meget markant. Vi har fået ekstraordinært store prisforhøjelser på distribution af vores tilbudsaviser. Det er medvirkende til, at vi skærer ned på mængden, siger Jens Juul.
North Media, der ejer FK Distribution, skriver da også i sin seneste delårsrapport, der gælder for de første ni måneder af 2019, at ”omsætningen faldt 3 pct. til 815 mio. kr. (837 mio. kr.) efter lavere volumener i FK Distribution og North Media Aviser. Faldet i FK Distributions volumener blev delvist opvejet af prisstigninger.”
Hele årsrapporten for 2019 offentliggøres i uge 6.