Kiwi og Rema vinder i Norge
Nordmændene lagde sidste år endnu flere af deres indkøb i Rema 1000 og NorgesGruppens kæder med Kiwi og Meny i spidsen.
Ifølge den årlige opgørelse fra The Nielsen Company i nabolandet fortsatte de to dagligvareaktører med danske forbindelser med at tage markedsandele fra konkurrenterne i 2014.
NorgesGruppen udbyggede sin førerposition totalt set ved at lægge 0,6 procentpoint til andelen i 2013 og lande på 39,9 pct.
Det er imidlertid lavpriskæden Kiwi, som trækker hele læsset med en fremgang fra 16,9 til 17,7 pct.
Meny, som snart kan opleves i en fordansket version her i landet, gik lidt tilbage som landets tredjestørste til en andel på 10,2 pct. mod 10,3 pct. året før.
Når Meny får premiere her i landet til sommer, har vi danske udgaver af alle de tre største kæder i Norge.
Rema 1000 er nemlig stadig hjemlandets allerstørste enkeltkæde med en markedsandel, der er vokset fra 23,1 til hele 23,7 pct.
På markedets tredjeplads går Coop Norge igen tilbage for mindst tredje år i træk fra 22,7 til 22,3 pct.
På foto: Koncernchef i NorgesGruppen Tommy Korneliussen
Arkivfoto: Erik Norrud