Kampen om onlinemarkedet strammer til
Danskerne vil gerne købe dagligvarer på nettet. Men samlet bliver det ikke til så meget, og ifølge FDIHs seneste e-handelsanalyse får danskerne i dag 4 pct. af deres dagligvareforbrug hjem fra netsupermarkedet. De resterende 96 pct. henter de selv fra de fysiske supermarkeder.
Ifølge analyser fra Dansk Erhverv er det kun 2 pct., der handler dagligvarer på nettet. Det billede vil ændre sig, og onlinehandlen med dagligvarer vil i de kommende år få en langt større markedsandel, vurderer adm. direktør Niels Ralund, Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).
– Jeg tror ikke på, at vi om 10 år har 22 pct. dagligvarer på nettet. Det tror jeg ikke på. Jeg tror på, at vi om 10 år er oppe på en to-cifret markedsandel, men max. 10- 15 pct., siger han.
Niels Ralund tilføjer, at det vil få stor betydning for det eksisterende butiksnet, når en tiendedel af dagligvaresalget flytter over på nettet. Udrulningen af onlinesalg af dagligvarer sker med en vis tøven, og det er der ifølge Niels Ralund en naturlig forklaring på.
– Det er en stor kamp. Kæderne har alle deres butiksnet at beskytte. Det bliver ikke dem, der presser på. Når vi ikke har de store frontløbere herhjemme i spidsen for onlinehandel, så kommer det til at tage længere tid. De har en egen interesse i at sige: ro på.
– Hvis de kan se, at noget for alvor begynder at få fart på, så skulle det da ikke undre mig, om Salling Group eller Coop indgår en aftale med Ocado eller Amazon. Så går du hurtigt fra at være lidt fodslæbende til at du kommer derudaf. I den situation skal de for alvor tage løbeskoene på for at slå Nemlig.com og de andre, vurderer Niels Ralund.
Ocado-løsning
Den store hurdle er den såkaldte "last mile", altså at få dagligvarerne plukket og pakket og leveret til kunden. Herhjemme er fl ere løsninger i spil. Nemlig. com leverer varerne, og det samme gør Coop.dk MAD, mens BilkaToGo tilbyder kunderne selv at hente varerne via click & collect. Rema 1000 har lanceret en deleøkonomisk indkøbstjeneste.
– I Europa er England længst fremme med seks-syv pct., og Ocado tordner frem derovre. Vi ser i Europa nogle spændende alliancer i øjeblikket, hvor bl.a. svenske ICA indgår partnerskab med Ocado og bruger deres løsning. De indgår aftaler med kæder, og Amazon indgår aftaler med andre kæder.
– Vi begynder at se nogle store konstellationer. Det kan ændre meget, for det er omkostningerne ved at pakke og levere, der er det helt store i det her. Tager du forbrugerne, vil de gerne købe på nettet. De begynder at få de gode oplevelser og kan se, at de får gode varer. Når forbrugerne oplever det og ser, at det er stort set samme pris, så tror jeg på, at der kommer til at ske noget. Jeg tror især, at der kommer til at ske noget hos det ældre segment, siger Niels Ralund.
BLÅ BOG Adm. direktør i FDIH, Niels Ralund – 63 år
2015 - : Adm. direktør i FDIH
2003-2015: Medejer og forretningsudvikler i Nordstjernen Holding
1984-2003: Medejer og salgsdirektør i Belle Systems A/S
1981: Uddannet på TH. Langs Seminarium
Niels Ralund, adm. direktør i FDIH, var for nylig på scenen ved en velbesøgt og humørfyldt e-handelsdag.