Kæder sælger pap for 150 mio. kr
Salg af papemballage er en rigtig god sideforretning for langt de fleste dagligvarekæder. Ifølge Dansk Handelsblads oplysninger kan en discountbutik med en årsomsætning på cirka 38 mio. kr. score en ekstraomsætning på ca. 50.000 kr. alene på salg af pap. Det betyder, at branchens 2.900 butikker tilsammen sælger pap for omkring 150 mio. kr. om året til landets
renovations- og affaldsselskaber.
Den lukrative sideforretning har discountkæden Rema 1000 for længst luret. Derfor står Remas distributionsselskab for at indsamle alt pappet ude hos kædens 284 butikker, så Rema 1000 derved sikrer, at fortjenesten tilfalder kædekontoret og ikke ender som et ekstra overskud hos de enkelte franchisekøbmænd.
Hos Rema ønsker man ikke at fortælle, hvor stor en omsætning discountkæden har på pap om året, og kæden har heller ingen kommentarer til, hvorfor man ikke lader fortjenesten
gå direkte til den enkelte købmand.
Hos Coop er informationsdirektør Jens Juul Nielsen derimod ikke bleg for at kalde papsalget for en fin forretning.
- Ja, salg af genbrugspap er en god forretning. I stedet for at sende pap til forbrændingen
sammen med den almindelige dagsrenovation, samler Coop pap i butikkerne og sælger det. Dermed sparer vi omkostninger og afgifter til affaldshåndtering og får i stedet en indtægt for
salg af pap, siger Jens Juul Nielsen.
Han fortæller, at indtægten tilfalder den enkelte butik, der derfor også har en stor interesse i at optimere paphåndteringen.
Lav pappris
Prisen for et ton presset pap kan typisk variere med 20- 25 kr., afhængig af hvilket renovations- eller affaldsselskab, man afsætter pappet til.
Hos affaldsselskabet Kara/Noveren, der ligger i Roskilde og geografisk dækker ni sjællandske kommuner, lå afregningsprisen i november f.eks. på 504 kr. inkl. moms, oplyser genbrugschef Finn Kjær.
Foreløbig er prisen steget til 560 kr. i starten af december, men det er stadigt et godt stykke under sidste års november-pris på 631 kr. Og den lave afregningspris er også noget, man mærker i Coop.
- Prisen på pap er ikke så høj som den har været, så derfor skal vi hele tiden styre omkostningerne til afhentningen af pap, så omkostningerne ikke overstiger indtægten, siger Jens Juul Nielsen.