Kædedirektør: SuperBrugsens vækstpotentiale ligger i hverdagssalg
Når kædedirektør for SuperBrugsen Jesper K. Andersen ser tilbage på regnskabet for 2017, har han ikke selv haft indflydelse på udfaldet. Han kom nemlig først til kæden fra en tilsvarende stilling i Dagli’Brugsen ved årsskiftet.
- Men jeg kan se tilbage på et regnskab, hvor resultatet på bundlinjen er det femte bedste i kædens 26 år lange historie, og SuperBrugsen var den kæde, der tilførte Coop mest i det samlede regnskab. Omsætningen steg marginalt, men den sidste del af året var hård ved nogle butikker. Først gik de frem, da Kiwi lukkede, men så kom Netto og skærpede konkurrencen, siger Jesper K. Andersen.
SuperBrugsen har i dag 238 butikker, og lige nu vil kædedirektøren hverken sætte tal eller adresse på eventuelle lukninger eller nye butikker.
- Men personligt tror jeg på, at kæden består af flere butikker om et år, siger kædedirektøren.
Han glæder sig over, at salget er øget i kædens butikker i forårsmånederne.
- Jeg tror på, at væksten varer ved, så vi opnår en samlet vækst i 2018 også, siger Jesper K. Andersen.
Uddannelse til ledelsen
Han er dog godt klar over, at væksten ikke kommer af sig selv.
- Konkurrencen bliver ikke mindre de kommende år, og selv om vi med SuperBrugsen har et stærkt koncept, og der er en stor salgsglæde i butikkerne, er det er ikke nok. Vi sælger godt fra torsdag til lørdag, men vi skal have flere kunder i butikkerne først på ugen. Det hjælper vores fast-lav-pris-program til, men vi skal også have andre tilbud, siger Jesper K. Andersen.
Han vil gerne styrke motivationen blandt medarbejderne til at sælge mere.
- Og da kunderne ikke er ens i Støvring og Ringsted, skal vi lokalt finde de områder, hvor vi kan være unikke, siger kædedirektøren.
Han nævner lokale tilbud som madskoler i butikken, studierabat på 10 pct., som to SuperBrugser tilbyder studerende i Aarhus, og varer, som ikke er en del af grundsortimentet.
- Butiksledelserne skal lære at tænke mere lokalt, og derfor har alle souscheferne været på købmandsskole, siger Jesper K. Andersen.
Og det er ikke kun souscheferne, der kan blive klogere. De uddelere, der er hårdest presset af lokal konkurrence, har været i det, Jesper K. Andersen kalder for et laboratorium.
- På den første ”skoledag” havde de besøg af en uddeler, der havde fået ny konkurrence og havde nogle ideer til, hvordan man kan tackle det. Vi skal agere i en verden, der hele tiden forandrer sig, så det handler om at være innovativ. På kurset skal de skabe en værktøjskasse, så de har noget at arbejde med, når den lokale konkurrencesituation ændrer sig, siger kædedirektøren.
Mere mad
Noget af det, der har båret frugt den seneste tid, er det øgede fokus på delikatesseafdelingerne og den mad, som de producerer.
- Vi har haft megen fokus på både frugt og grønt og på slagter-delikatesse, og det skal vi fortsat have. Udespisningen er vokset med 14 pct., og de kunder skal vi have ind i vores butikker, hvor vores delikatesseafdelingerne skal tilbyde dem forskellige muligheder, siger kædedirektøren. Han mener, at slagter-delikatesseafdelingerne i fremtiden skal lave meget mere mad, hvilket kan betyde, at nogle slagtere skal omskoles eller efteruddannes.
- Den generation, der bliver vores kommende kunder, aner ikke, hvad de skal stille op med en dåse ærter. Til dem skal vi samle ingredienser og opskrifter, så alt er klar til at blive lavet færdigt hjemme. På den måde får man også en følelse af, at man selv har lavet maden. Vi er gode til fest og farver og mad til weekenden, men vi skal også arbejde på at trække hverdagspizza-kunderne ind i butikken med spændende hverdagsmad, siger Jesper K. Andersen.
Han tilføjer, at alle butikker nu har indført en ugentlig smørrebrødsdag.
- I København giver forbrugerne gerne 100 kr. for et stykke smørrebrød, for det er blevet populært igen. Så meget kan vi selvfølgelig ikke få i et supermarked, så vi tager mellem 15 og 25 kr., siger kædedirektøren.
Fokus på nonfood
Mens Jesper K. Andersen er godt tilfreds med den udvikling, kæden har været igennem som madbutik, mener han, at nonfood har været forsømt.
- Vi skal sikre, at vores medarbejdere i butikkerne ikke glemmer at sælge nonfood. Vi skal have flere spændende nonfood-varer i avisen, og det skal være varer i et prisleje, som kunderne vil betale. Det ligger op til 100 kr., siger kædedirektøren.
Han forventer, at nonfoodvarer kan vækste en hel del i andet halvår.
- Jeg forestiller mig, at salget kan vækste 10 pct., lyder det fra Jesper K. Andersen.