It-kaos påvirker regnskaber i alle Coop-butikker

Coop 20. mar 2017 -
This describes the image
Mens Kvickly og Fakta-formaterne er presset, formår SuperBrugsen at præstere et flot resultat for 216. Arkivfoto: Coop

Helt frem til årets udgang troede uddeler Jan Sandgaard fra SuperBrugen Kerteminde, at han havde sit på det tørre og endelig kunne præsentere bestyrelsen og medlemmerne for et regnskab med sorte tal på bundlinjen, efter nogle år i minus.

I starten af februar og tæt på færdiggørelsen af regnskabet, tikkede en uventet besked ind til uddeleren, der ikke blot vendte om og ned på butikkens regnskab, men som samtidig påvirker alle øvrige butiksregnskaber negativt i Coop Danmark.

Beskeden lød, at en procent i ekstra ferietillæg var bogført forkert siden 2014, og at dette beløb derfor skulle bogføres tilbage. En samlet ekstraregning på 700.000 kr. kort før årsregnskabets deadline. Så fra at have håbet på et regnskabsplus, endte årsregnskabet nu i minus 900.000 kr., hvilket især skyldtes de ekstra, uforudsete lønudgifter, som også betød, at udgiften til revisionen steg væsentligt mere end budgetteret.

- Det er et stort beløb i en ruf, og det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende. Jeg har været uddeler i 25 år, og jeg må sige, at det ryster mig. Jeg har det også rigtig dårligt med, at jeg ikke har vished for, at regnskabet stemmer korrekt, siger Jan Sandgaard, der samtidig roser revisionsselskabet Beierholms afdeling i Odense for at have knoklet på i døgndrift for at blive færdige med regnskabet, der er det første regnskab blandt de selvstændige foreninger i SuperBrugsen-kæden.

Giver utryghed

Uddeleren forklarer, at han ikke ønsker at hænge Coop ud for it-problemerne, da han peger på, at KMD bærer et stort ansvar for ikke at have leveret en funktionsdygtigt lønsystem. Men omvendt peger Jan Sandgaard også på, at Coop heller ikke er løbet fra, at der er en stor IT-udfordring, - som altså direkte påvirker regnskabet i alle selvstændige butikker og hele vejen rundt i Coop Danmark.

- Det skaber en trykket stemning rundt i butikken. Og der er da ikke noget værre end at træffe beslutninger på et forkert grundlag. Det her rammer alle butikker i Coop og kommer fuldstændig uforudset, og derfor håber jeg bare, at der ikke kommer flere negative over-raskelser, siger Jan Sandgaard.

Han fortæller, at butikken omsatte for 115 mio. kr. plus moms i 2016 og nyder godt af mange medlemmer og en stor tillid fra Kerteminde-områdets borgere og turister.

De store udfordringer med Coops lønsystem, SAP HR, har dog ikke ligefrem gjort uddelerens tillid til Coops IT-system større. Samtidig kan Jan Sandgaard godt frygte, at implemen-teringen af Coops nyeste SAP-system, SAP Retail, kan blive en bekostelig affære, hvor udbyttet ikke kommer til at stå mål med investeringen og de lovede, driftsmæssige gevinster på sigt.

- Butikkerne er blevet lovet mange gevinster med det nye SAP Retail, men ingen kender endnu omkostningerne. Og måske var det også smartest at sigte efter en Skoda i stedet for en Ferrari- model, siger uddeleren fra Kerteminde.

Opdateret 10. nov 2020