Irma vil vokse 10 pct. i eksisterende butikker

Coop 13. okt 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Foto: Coop
  • Over de næste fire år skal Irmas omsætning vokse med 200 mio.kr., lyder ambitionen fra kædedirektør Charlotte Nilsson Norby

Skrevet af: Søren Tougaard

Coops storkøbenhavnske supermarkedskæde Irma tæller i dag 68 butikker efter flere butikslukninger de senere år.

Coop offentliggør ikke regnskabstal for Irma. Konsulenthuset Retail Institute Scandinavia har dog estimeret, at Irma omsatte for 2,7 mia. kr. inkl. moms sidste år, hvilket man vurderer, er på noget nær samme niveau som i 2019.

Over den næste fireårige strategiperiode har Irma anderledes vækstambitioner.

- I 2025 forventer vi, at Irma omsætter for 200 mio. kr. mere, end vi gør i dag. Det kræver, at vores butikker er inspirerende og indbydende. Derfor har vi sat 100 mio. kr. af til moderniseringer, siger Charlotte Nilsson Norby, der har været kædedirektør for Irma i et halvt år.

En fremgang på 200 mio. kr. svarer til en stigning på ca. 9,3 pct. over de næste fire år.

Irmas butiksnet tæller butikker fra omkring 100 kvm. til 1000 kvm. Her skal hver Irma-butik altså i snit vokse med lidt over 2,9 mio. kr. på toplinjen i perioden for at indfri ambitionen.

Ikke flere Irma-butikker

Næste år bliver Irma den mindste kæde i Coop-familien målt på antal butikker, alt mens Coop 365 kommer blæsende med nye butiksåbninger næsten hver måned.

Trods en nedgang i antallet af butikker de senere år har Irmas kædedirektør ingen ambitioner om flere Irma-butikker.

I stedet skal Irmas fremgang komme fra de nuværende butikker, fortæller hun.

- Der er et stort potentiale i de 68 butikker, vi har i dag. I en erkendelse af, at man ikke kan gøre alt på én gang, vil vi styrke vores position dér, hvor vi allerede er. Vækststrategien skal leveres i de eksisterende butikker, siger Charlotte Nilsson Norby.

Irmas kædedirektør fortæller, at Irmas butikschefer - som en del af strategien - får et endnu større ejerskab med bedre muligheder for lokalt at tilpasse sortiment og aktiviteter i forhold til kunder og lokation.

Opdateret 13. okt 2021