Irma vil skabe sociale fællesskaber for kunderne
I begyndelsen af året meddelte Irma, at 11 butikker skulle lukke, fordi de ikke passede ind i kædens nye storbystrategi og i øvrigt gav underskud.
De ti er nu lukket, og ifølge kædedirektør Søren Steffensen går det godt i de resterende. De har alle fået tilført nye koncepter som eksempelvis "Grønt Måltid".
Konceptet består af flere reoler inklusive en køler med mad til veganere, fleksitarer og kunder, der går efter fri-for-varer.
- Vores kundestrøm ligger år til dato på indeks 100,1; vores like-for-like-omsætningsindeks ligger lige under 100. Men kurven er god, siger han.
Medejerskab over butik
En af de dødsdømte butikker reddede i første omgang livet. Det er butikken på Roskildevej 150, hvor kunderne kom på barrikaderne, da den blev varslet lukket.
- Nu går den rigtigt godt, og de har fået en chance året ud. Holder de en kundekurv som gennemsnittet i kæden, har vi lovet dem en kaffemaskine og en ny facade. Den blev så vores første community store - en butik, der er baseret på medejerskab eller crowdfunding. Ikke rent økonomisk, men med den fælles energi, fortæller direktøren.
Urban have og madspildsrestaurant
Han har flere projekter i støbeskeen.
- Vi er ved at genopfinde Irmas agenda. Vores kunder er madelskere og idealister, der gerne vil medejerskabet, siger Søren Steffensen.
Om kort tid introducerer kæden Tusindfrydspuljen, der kan gå til forskellige fællesskaber - communities.
Puljen bliver skabt af et beløb på måske 25 eller 50 øre, som vi donerer, hver gang en kunde køber et produkt fra vores Tusindfryd-serie, der er svanemærkede produkter til vask, personlig pleje og rengøring. Blandt projekterne er en urban frugt- og grønthave, nogle Irma-kajakker, som man kan låne, hvis man bringer en vis mængde affald med ind, og en madspildsrestaurant, fortæller Søren Steffensen.
Han kan dog endnu ikke sætte dato på nogen af projekterne.