Irma sætter turbo på mål om 50 pct. økologi

Coop 12. jan 2022 -
This describes the image
Arkivfoto: Henrik Frydkjær
  • Irma sænker prisen på 2.400 økologiske varer hver søndag og skruer op for markedsføringen

Irma vil være den første supermarkedskæde i verden, hvor halvdelen af fødevaresalget er økologisk. Det betyder lavere priser om søndagen, flere nye varer og mere markedsføring.

Med 20 procent rabat på alle 2.400 forskellige økologiske varer hver søndag i januar tester Irma, hvor meget en rabat vil rykke på københavnernes lyst til at købe mere økologi.

- Det er en stor investering for os, fordi det omfatter en tredjedel af vores samlede omsætning. Men vi kommer til at vise mange konkrete tiltag som dette for at dokumentere, at vi mener det alvorligt, når vi siger, at vi vil være verdens første supermarkedskæde, hvor økologien står for over halvdelen af salget, siger marketingchef Lise Hørdam, Irma.

Til Dagligvarehandlen udtalte Irmas kædedirektør Charlotte Nilsson i oktober i fjor, at kæden som led i en ny fireårig vækstplan ville nå en økoandel i salget på 50 pct. i 2025.

- Vi har i dag allerede nogle butikker, hvor økologien udgør omkring halvdelen af omsætningen. På frugt og grønt har vi en gennemsnitlig øko-andel på 60-70 pct. Derfor vover vi også at sætte et ambitiøst mål, sagde hun.

I dag er 33 pct. af alle de fødevarer, som Irma sælger, økologiske. I den samlede danske dagligvarehandel udgør økosalget omkring 15 pct.
 

Opdateret 19. jan 2022