Irma rykker ind i Kina
Irma rykker ind på det enorme kinesiske marked – ikke med fysiske butikker, men gennem salg på nettet.
Coop har underskrevet en aftale med en af de største e-handelsplatforme i Kina, Kaola/NetEase.
Fra begyndelsen vil Irma sælge sin egen kaffe, chokolade, marmelade, personlig pleje og Friends børnetøj, og dermed vil de kinesiske forbrugere også lære den ikoniske Irma-pige at kende.
Sortimentet vil gradvist blive udbygget, ikke mindst med økologiske og miljømærkede dagligvarer.
Ambitionen er at opnå en betydelig million-omsætning allerede fra 2018.
– Kinas voksende middelklasse efterspørger i stærkt stigende omfang dagligvarer i høj kvalitet. Irma har en enestående lang historie inden for økologiske, kvalitetssikrede og gennemkontrollerede varer. Derfor er det faktisk naturligt for Irma at stille disse varer til rådighed for de kinesiske forbrugere, siger koncerndirektør i Coop, Jens Visholm, i en pressemeddelelse.
Kaola ejer platformen, som opererer de såkaldte cross boarder onlinebutikker, der fungerer som en slags virtuelt bu-tikscenter, hvor mærkevarer fra hele verden sælges direkte til kineserne fra toldfrie lagre med kun 11 pct. importafgift til Kina.
– Vi ønsker at bringe sunde økologiske og garanteret allergifrie varer til Kina og ser en stor fordel i Irmas solide sup-ply chain, siger William Ding, grundlægger og topchef i Kaola/NetEase.