Irma rækker hånden ud til små producenter
I dag søsætter Irma et nyt initiativ, der skal hjælpe små lokale producenter bedre gennem coronakrisen. Det hedder "Tænk Småt" og handler om at give forbrugerne større mulighed for at støtte små lokale producenter.
I alle Irmas 69 butikker kan kunderne derfor finde en række nye og kendte specialvarer på hylderne fra nogle af de små fødevareproducenter.
Irma har udviklet seks nye hjælpepakker med specialprodukter. Pakkerne sælges frem til den 7. juni og koster mellem 200 og 500 kr., og salget går ubeskåret til leverandøren.
- Vi ved, at mange iværksættere og ildsjæle indenfor fødevarebranchen fortsat er rigtigt pressede, og selvom genåbning er på vej, kommer det til at tage et stykke tid for de små lokale producenter at indhente det tabte. Med det nye initiativ går alt salg direkte til producenterne, og vi håber, at det kan bidrage til at holde gang i forretningen, så vi også på den anden side af krisen har leverandører, der producerer innovative kvalitetsvarer og er med til at udvikle vores fødevarekultur, siger Irmas direktør Søren Steffensen om initiativet.
Mistede 60 pct. af omsætningen
Det nye initiativ er en del af Irmas ambition om at få endnu flere innovative madiværksætterede til at lykkes ved at give dem direkte adgang til forbrugerne.
En af de små producenter er København Kombucha, der har udviklet et prisvindende alternativ til andre vine og champagner.
- Da coronakrisen fejede ind over Danmark, stoppede festlighederne pludselig – og vores salg og humør styrtdykkede. Vi mistede fra den ene dag til den anden 60 pct. af vores forventede omsætning, og det betød, at vi var nødt til at tænke i nye måder at afsætte vores varer på. Det har derfor været helt fantastisk at se, hvordan forbrugernes interesse for vores kombucha via andre salgskanaler er steget i den her tid, fortæller Louise Benkjær Limbach fra København Kombucha.