Investorer vil hjælpe lokale producenter
Lokale fødevareproducenter er ofte små og ukendte i den brede offentlighed. Derfor har de også svært ved at fange investorernes opmærksomhed. Men det billede er nu ved at ændre sig.
Ifølge Dorte Storper, direktør i VIFU og projektleder i Smagen af Danmark, begynder flere og flere investorer at få øjnene op for underskoven af mindre fødevarevirksomheder herhjemme.
– Venturekapital er på vej ind i mindre fødevarevirksomheder. De vil gerne investere i gode fødevarer, sagde hun forleden, da Coop og Madkulturen kårede Årets Lokale Vare 2015.
Det er langt fra ukendt, at investorer fatter interesse for store og kendte fødevarevirksomheder. I november sidste år blev de danske gourmetvirksomheder Meyer og Løgismose således købt af en britisk kapitalfond, men det er nyt, at investorer begynder at interessere sig for mindre, lokale fødevarevirksomheder.
Dorte Storper mener, at en af de små fødevareproducenters store udfordringer er at skalere virksomheden, så man går fra lille og lokal til større, men stadig lokal.
– Det går virkelig godt for mange lokale producenter, men den store udfordring er, om man ønsker at skalere op. Spørgsmålet for mange producenter er, hvad de skal gøre for at bevare det lokale samtidig med, at de skalerer virksomheden op til en større produktion.
Flere faktorer
Jesper Clement forsker i lokale varer på CBS i København og taler også om de lokale producenters udfordringer.
– Det er alfa og omega at få forbrugernes opmærksomhed. Her spiller emballagen er vigtig rolle. Desværre må man erkende, at mange små producenter ikke har øje for den udfordring.
– Dernæst gælder det om at fastholde forbrugernes opmærksomhed. Tror de på den historie, der er knyttet til varen, eller går historien hen over hovedet på forbrugeren? Endelig er det helt afgørende, at forbrugeren synes, at varen er værd at købe. De tre ting skal hænge sammen, hvis lokale producenter skal få succes på markedet, sagde Jesper Clement ved kåringen i Mad Cooperativet på Hovedbanegården i København.
Jesper Clement ved kåringen i Mad Cooperativet på Hovedbanegården i København.
Foto: Sine Fiig