I Sæby er der dans og hindbærsnitter på Meny’en
Et væld af afskårne blomster og potteplanter møder kunderne, så snart de træder ind i Meny i Sæby. Inden for i butikken går ansvarlig for bagerafdelingen, Britta Olesen, rundt med et kagefad med små stykker af nybagte hindbærsnitter. Hun serverer smagsprøver to gange om dagen, og hindbærsnitterne er i dag på tilbud.
Men det er ikke kun blomster og kager på tilbud, der får kunderne i godt humør. Købmand Claus Karlsen har på de seneste personalemøder opfordret alt sit personale, der i den nye Meny-kæde hedder madarbejdere, til at være mere opsøgende over for det 1200 kvadratmeter store supermarkeds kunder - på den ene eller den anden måde. Det har han haft succes med.
- Jeg har altid haft et godt personale, men alle medarbejdere er i den grad gået "all in" for vores nye koncept, og det har helt sikkert været medvirkende årsag til, at vi oplever en stigende omsætning, og at vi har en rigtig god sommer, siger Claus Karlsen, der ikke vil sætte konkrete tal på vækst eller omsætning.
- De medarbejdere, der hurtigst fandt ud af at være mere opsøgende, har fået de andre med, siger købmanden, der ind til i maj sagde "SuperBest, Sæby", når han besvarede telefonen.
Gratis is til kunderne
- En madarbejder er for mig én, der glæder sig til at møde kunderne for at give dem en ekstra god oplevelse. Jeg kan ikke fortælle den enkelte medarbejder, hvordan han eller hun skal gøre det, for vi er alle forskellige, og det skal komme indefra, siger Claus Karlsen og tilføjer, at han gør meget ud af at udvælge mennesker med udstråling og engagement, når han ansætter nye.
Købmanden oplever nu også, at medarbejderne er blevet meget mere aktive til at komme med forslag til små events i butikken.
- En sommerdag kom en af de unge medarbejdere og foreslog, at vi delte is ud til kunderne i butikken. En anden dag var det gratis slush ice, og der er altid masser af gode ideer på vores to ugentlige tavlemøder. Tidligere havde vi mere fokus på prisen på vores varer, siger købmanden, der pludselig rejser sig og forlader kontoret, hvor interviewet foregår.
Han vender dog hurtigt tilbage med sin storsmilende førstemand, Carsten Knudsen. Han skal fortælle Dansk Handelsblad, hvad han blandt andet gør for at give kunderne en helt speciel oplevelse.
- Jeg kan finde på at gå hen til en kunde, tage hende i hånden og svinge hende rundt. Bagefter siger jeg tak for dansen, og så griner vi sammen, fortæller Carsten Knudsen.
- Men sådan har jeg nu altid været, siger førstemanden, der dog afviser at danse med en kunde til ære for kameraet.
- Det er jo ikke noget, man bare gør. Det kræver en bestemt situation, siger han, inden han igen går ud til kunderne.
Hvad kan vi gøre anderledes?
- Nogle medarbejdere er selvfølgelig mere indadvendte, end Carsten er, men de skal jo heller ikke alle optræde. Min grøntmand går til kunderne med et spørgsmål om, hvad de skal have til aftensmad. Ved kunden det ikke endnu, har han altid et godt tilbud og et godt forslag, fortæller købmanden, der har sat enkelte initiativer i ramme.
- Britta går rundt i butikken med smagsprøver to gange om dagen. Hun bestemmer selv tidspunktet, for det skal jo passe med, at der er tid. Men noget skal sættes i faste rammer, ellers smutter det bare, når vi har for travlt, siger han og understreger, at butikken har haft god hjælp af Meny's HR-afdeling.
Blandt de faste opgaver er også, at købmanden selv eller en af hans medarbejdere stiller sig ved udgangen, hvor kunderne kan trykke på en glad eller sur smiley for at fortælle, hvordan dagens oplevelse af indkøbsturen har været.
- Trykker kunden på den glade smiley, siger vi pænt tak, fordi kunden giver sit besyv med. Får vi en mindre tilfreds smiley, spørger vi, hvad vi skulle have gjort anderledes. Det vigtigste for os er at høre, hvad vi kan gøre bedre, siger Claus Karlsen.
Sælger dobbelt så mange fisk
Det er dog ikke kun medarbejderne, der har gjort en forskel. Claus Karlsen er glad for det nye Meny-koncept, der blandt andet betyder, at han ikke skal sælge så mange nonfood-varer.
- Vi har fået meget mere fokus mad, og det gælder både i vores sortiment og kædens markedsføring. Det er det, vi er bedst til. Til trods for at der ligger en fiskehandel på havnen, har vi mere end fordoblet salget af fisk, siger købmanden og tilføjer, at det øgede salg også gælder kød, ost, delikatesser, frugt og grønt og vin.
- For at finde ud af, hvor vi skulle sætte ind for at øge omsætningen yderligere, undersøgte vi, om vi havde fået flere kunder, eller om den enkelte kunde køber mere. Men vi har fremgang på begge parametre. Vi kan også se, at de røde endegavle gør vores tilbud mere synlige. I hvert fald sælger de godt, siger Claus Karlsen og tilføjer:
- Jeg kan kun sige, at vores kunder har taget rigtigt godt i mod Meny. Vores kunder har hidtil ligget i gruppen 40+, men noget tyder på, at vi nu tiltrækker flere børnefamilier.
Han har både Fakta, Aldi, Lidl og Rema 1000 som naboer - og 500 meter fra Meny ligger SuperBrugsen og Min Købmand.
- Nu glæder vi os til at gennemføre en total renovering af butikken, der blandt andet betyder en oprustning i vores produktionsafdelinger. Vi får samtidig 800 kvadratmeter mere - og dermed en bedre mulighed for at udstille vores varer. Ombygningen var planlagt, inden vi skiftede kæde, men det er klart, at havde Meny ikke været en succes i Sæby, havde vi nok udsat projektet, siger Claus Karlsen.
Tekst og foto: Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk
Meny i Sæby
- ejet af Dagrofa, købmand Claus Karlsen og slagtermester Benny Nielsen i et I/S. Sidstnævnte blev medejere i 2008
- har i dag et salgsareal på 1200 kvadratmeter, men indleder snart en ombygning, der øger arealet med 800 kvadratmeter
- har i alt 48 ansatte – heraf er 18 fastansatte. I slagter- og delikatesseafdelingen er 8 faglærte medarbejdere – afdelingen er blevet opgraderet med en deltidsansat og en elev