Coops topchef: Hverdagen er tilbage på dagligvaremarkedet

Coop 3. sep 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Onsdag den 1. september var Kræn Østergaard Nielsen og den øvrige koncernledelse trukket i den korte skjorte og i butikspraktik i SuperBrugsen Matthæusgade på Vesterbro. Her blev der også lejlighed til at snakke med Coops medlemmer og kunder. Foto: Sine Fiig
  • Genåbningen af samfundet har betydet en meget hurtig normalisering af dagligvaremarkedet, siger Kræn Østergaard Nielsen. Han vurderer, der venter nogle hårde år for branchen, men Coop er klar.

Skrevet af: Søren Tougaard

I mere end et år havde dansk dagligvarehandel en hidtil uhørt vækst som følge af corona-nedlukninger. I lange perioder var hele restaurationsbranchen mørklagt, og mange danskere arbejdede hjemmefra.

I 2020 lød dagligvarehandlens vækst på ca. 7 pct. mod normalt 1-2 pct., og fremgangen er fortsat et godt stykke ind i 2021.

Mundbind og to meters afstandskrav er dog for længst blevet afløst af smil og gensynsglæde i takt med genåbningen af samfundet, der for alvor tog fart fra den 21. april og også omfattede restaurationsbranchen.

Rykket mod et mere normalt samfund har også kunnet mærkes hos Coop og de øvrige dagligvarekoncerner.

- Vi er blevet overrasket over, hvor hurtigt vi er gået tilbage til vores tidligere indkøbsadfærd - mere eller mindre. Og vi er blevet overrasket over, hvor stor onlinevæksten er efter corona.

- Vi så en kæmpevækst på dagligvaremarkedet sidste år. Dér ser vi nu - en for os - overraskende hurtig normalisering. Vi kommer i butikkerne lidt flere gange og køber nu lidt mindre. Det er sådan set glædeligt, hvor hurtigt vi er kommet back to normal generelt. Der, hvor vi ser en permanent ændring, er på scan og betal og online. Det er helt vildt, som vi vokser på Coop.dk Mad. Det er ret voldsomme vækstrater, vi har der. Der havde vi egentlig forventet et fald, når folk kom tilbage til hverdagen, siger Coops topchef Kræn Østergaard Nielsen til Dagligvarehandlen.

Venter hårde år forude

I et tidligt corona-scenarie så Coop ind i en lavvækstperiode og endnu flere prisbevidste forbrugere. Men corona-krisen har trods hårde vilkår for restaurationsbranchen, turisme og kulturliv langt fra udviklet sig til en lang økonomisk nedtur.

Tværtimod buldrer dansk økonomi fremad på den helt store klinge med den største vækst i 15 år.

- Vi har generelt set, at supermarkederne har vundet mere frem end discount, og at fremmarchen på discount er bremset op. Vi har også kunnet se i vores egne formater. Men vi tror på, at det kun var en kort periode, og at vi vender tilbage til tiden før corona. Det er også derfor, at vi går så hårdt ind med Coop 365. Vi ser ikke, at prisfølsomheden er faldende, selv om arbejdsløsheden er meget lav, siger Kræn Østergaard Nielsen.

Højkonjunkturen til trods ser Coop masser af udfordringer, der påvirker dagligvarebranchen på den korte bane.

- Der er en kæmpe mangelkapacitet i logistik, containere osv., så det er en heftig periode. Samtidig ser vi så den her normalisering fra corona. Vi ser online, herunder Coop.dk, stikke af fra de fysiske butikker. Udespisningen er der mindst lige så meget gang i som før. Så kommer der UTP-regler (direktiv mod urimelig handelspraksis, red.), som også kommer til at ramme ganske hårdt. Det er aldrig kedeligt i dagligvarebranchen, og det bliver nogle hårde år for branchen. Hele overkapaciteten af butikker er jo ikke blevet mindre, men vi føler os klar. Det er vilkårene i branchen, siger Coops topchef med optimisme i stemmen.