Hver fjerde siger nej til forbrugerprofiler

Coop 21. mar 2017 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Seks ud af ti forbrugere er medlem af en loyalitets- eller kundeklub i dagligvarehandlen, viser en undersøgelse som Kundepanelet har foretaget for Dansk Handelsblad via Tilbudsugen.dk.

Det betyder eksempelvis, at de har et Kiwi-kort, har downloadet Coops medlemsapp, eller måske har de knyttet Menys loyalitetsprogram til deres Dankort.

En del af kæderne giver deres medlemmer personlige tilbud, hvilket nødvendiggør, at den enkelte kæde har mulighed for at indsamle viden, om hvad forbrugeren plejer at købe. Den indsamling af købsdata synes hver fjerde af de forbrugere, der har et loyalitetskort, ikke om, viser undersøgelsen.

Godt halvdelen af dem, der er medlem af et loyalitetsprogram siger, at indsamlingen af forbrugerprofiler er i orden, da den giver dem de målrettede tilbud.

Bruger langt fra alle tilbud

Kun godt en fjerdedel af dem, der har et loyalitetskort, gør brug af de personlige tilbud, hver gang de handler. Halvdelen siger kun ja tak til de specielle tilbud et par gange om måneden, mens hver femte sjældent benytter sig af tilbuddene fra loyalitetsklubben.

Når det kommer til den generelle rabat, som et medlemskab giver - det være sig 20 pct. rabat på frugt og grønt i Kiwi eller medlemsbonus i Coop - så siger 65 pct. af de benytter sig af rabatten, hver gang de handler, mens hver fjerde bruger kortet et par gange om måneden. Hver tiende bruger aldrig loyalitetskortet.

Ifølge undersøgelsen er Coop-kortet det mest udbredte, mens Kiwis kort kommer ind på en andenplads. På tredje-pladsen ligger Meny, og på fjerdepladsen kommer Spar, der har det nyeste loyalitetskoncept.

Forbrugerombudsmanden gennemgår i øjeblikket blandt andre Menys og Coops loyalitetsprogrammer for at se, om de lever op til betalingstjenesteloven, og om kort tid skal loven revideres. Som en del af behandlingen af den reviderede lov, skal der tages stilling til indsamling af data til forbrugerprofiler.

1465 forbrugere har svaret i Kundepanelets undersøgelse
på Tilbudsugen.dk i ugerne 7-9
- 61 pct. har et kunde- eller loyalitetskort
- 65 pct. bruger kortet, hver gang de handler
- 25 pct. bruger det nogle gange om måneden
- 1 pct. bruger aldrig deres kunde- eller loyalitetskort
- 25 pct. bryder sig ikke om, at kæden indsamler personlige
købsdata
- 5 pct. vil kunne tage stilling til indsamling af data i hver
enkelt købssituation
- 15 pct. er ligeglade med, om kæderne indsamler viden om
deres køb

Opdateret 10. nov 2020