Humor skal trække unge til

Coop 5. okt 2018 -
This describes the image
Fra Coop-videoen

En bums lige midt i panden og mor, der kommer for at tage en selfie.

Hvad kunne gøre den allerførste dag på et nyt job i et supermarked værre, når man er teenager? Det skulle da lige være kunder, der stiller spørgsmål om ting, der er helt umulige at svare på, sure kunder ved kassen og et barn, der bider.

Teenage-mareridtet er en del af handlingen i en video, som Coop blandt andet har lagt på Facebook og i øvrigt sender ud til ungarbejdere, når de får kontrakten på det nye fritidsjob i Coop.

- Vi vil gerne med lidt humor fortælle de unge, at vi ikke er så selvhøjtidelige, at det skal være sjovt at gå på arbejde, og at vi faktisk er gode til at tage imod nye kolleger, siger Anne Rahbek, der er senior HR-konsulent i Coop med ansvar for blandt andet onboarding.

Filmen viser samtidig en uddeler, der smilende tager imod Malthe - drengen med den store bums, der selvfølgelig kun eksisterer i hans mareridt. Der er også god stemning og grin i omklædningsrummet, og filmen sluttes af med en hilsen fra ”40.000 kolleger og 1,7 mio. medejere”.

- Videoen har været længe undervejs, og vi har spurgt vores unge om, hvad der var svært, da de begyndte hos os. Den frygt vil vi gerne tage brodden af på en sjov måde, siger Anne Rahbek.

Nogle bliver ledere i Coop

Ifølge Anne Rahbek handler det også om at tiltrække de rigtige unge medarbejdere til Coops butikker.

- Det er ikke generelt svært at få nok unge, men at få de rigtige unge. De er i vores butikker i de timer, hvor kunderne også er der, og de unge medarbejdere skal være med til at gøre os kendte for god kundeservice, siger Anne Rahbek.

Hun ser de unge som ambassadører, der skal bringe Coops værdier videre til både kunder, venner – og andre potentielle medarbejdere.

- Vi vil med filmen også gerne fortælle de unge, at vi ikke er ejet af en stor kapitalfond, og at der ikke er en flok aktieejere, der skummer fløden. Den viden bringer vi lettere videre med humor, siger Anne Rahbek og henviser til hilsenen fra de 1,7 mio. medejere.

At det er vigtigt at få de helt rigtige fra begyndelsen, skyldes ifølge HR-konsulenten også, at de unge er en del af pipelinen til lederstillinger i hele Coop.

- Det er for dyrt kun at have medarbejdere over 18 år, og som udgangspunkt er de unge ansat på en tidsbegrænset kontrakt, der udløber, når de fylder 18 år. Men for mange af de dygtige unge foregår der en dialog mellem den ansatte og lederen, når 18-års fødselsdagen nærmer sig, siger Anne Rahbek.

En del af de unge beholder koncernen, når de er fyldt 18 år.

- Det kan f.eks. være som lukkeansvarlig eller i en elevstilling. Begge dele kan give adgang til højere stillinger i alle koncernens kæder på sigt, fortæller Anne Rahbek.

Opdateret 10. nov 2020