Høgsted vil samle kæder under Coop-brand
Der har igennem længere tid været kritiske ryster fremme i Coops bagland, der har ønsket at samle koncernens kæder under et fælles Coop-navn.
Og overfor Økonomisk Ugebrev tilkender Peter Høgsted nu åbent og ærligt, at et farvel til de velkendte kæder Dagli'Brugsen, SuperBrugsen, Brugsen, Kvickly og problembarnet Fakta kan blive virkeligheden i Coops nye tre-årige strategiplan for 2018-2020.
Kæderne skal i stedet erstattes af en samlende kæde under navnet Coop, mener Coops topchef, og kun den stærke Irma-kæde skal stå tilbage.
- Jeg tror, at vi nærmer os et opgør med kædedannelsen og en mere lokal butik igen. Hver butik kan så differentiere sig lokalt. Hvorfor skal der eksempelvis være de samme varer og samme tilbud i butikken i Hornbæk som i Hanstholm, når nu indkøbsmønstrene er vidt forskellige? Så vil det være mere relevant at have en fælles paraply med navnet Coop for alle butikkerne. Det er det naturlige næste step for os, udtaler Peter Høgsted til Økonomisk Ugebrev.
Manøvren om at samle kæderne under ét brand er især blevet aktuel i en tid, hvor Coop har svært ved at tjene nok penge og har brug for at høste så mange synergier som overhovedet muligt.
Sidste år faldt overskuddet i Coop med ca. 400 mio. kr. til 254 mio. kr.