Hjørrings Kvickly fejrer fødselsdag i stilhed

Coop 3. apr 2020 -
This describes the image
|||||||| Fotos: Helle-Karin Helstrand||||Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand||||

En næsten andægtig stemning har lagt sig over Kvickly i det ca. 40 butikker store indkøbscenter Metropol i Hjørring.

Gitre er trukket ned foran de omkringliggende butikker, der har været lukket siden 18. marts på statsminister Mette Frederiksens og Folketingets ordre. Kun genbo-butikken Normal har også åbent.

Flag og festlige skilte med lagkager og vinglas fortæller, at Kvickly fejrer fødselsdag - nu på tredje uge.

Men der er ikke megen fødselsdagsstemning at spore. Kundernes øjne søger bordet med handsker og skiltet, der fortæller, at varehuset har skåret den daglige åbningstid ned med en time, så der nu lukkes kl. 19.

Langt de fleste af de få kunder, der går ind i varehuset, sikrer sig mod smitte med et par plastikhandsker.

Klokken nærmer sig middag.

- Vi plejer at have rigtigt mange kunder her mellem 12 og 14 - mest de lidt ældre. Børnefamilierne kommer senere. Men kundestrømmen er dalet markant de seneste uger, sige varehusets souschef Jacob Holm.

- Det begyndte allerede, da statsministeren kom med den første nedlukning 11. marts. Centrene måtte fortsat holde åbent, og vi havde kaldt ekstra folk på arbejde til torsdag morgen, fordi vi hørte, at der var rigtigt mange på indkøb onsdag aften. Men stormen på os udeblev, fortæller han.

Bange for smitte

Souschefen arbejder på skift med varehuschefen, fordi varehuset skal undgå, at de to ledere smitter hinanden og bliver syge samtidig.

- Jeg tror, mange forbrugere er bange for at blive smittet, hvis de køber ind i et storcenter. Men det er jo grotesk, vi har 2000 kvm og brede gange. Vi skulle fejre SuperBrugsens og Kvicklys fødselsdag i disse uger og havde regnet med det helt store salg. Det det udeblev, siger souschefen.

Han glæder sig dog over, at de kunder, der kommer, lægger 20 pct. mere i kurven.

Et midaldrende par er stoppet op ved køledisken med datovarer; de kommunikerer næsten hviskende med hinanden. En anden kunde venter et stykke derfra, til det bliver hendes tur.

Heller ikke ved slagter-delikatesseafdelingen står kunderne tæt, og i disken, hvor der eksempelvis plejer at ligge smørrebrød og dagens lune ret, er alle varer pakket ind. Afdelingen har fået mange afbestillinger på mad ud af huset.

- Vi har også skåret ned på bemandingen i hele varehuset, så vi er cirka det halve antal medarbejdere på arbejde i dag. Nogle afspadserer, mens andre bruger noget ferie. Ungarbejderne blev spurgt, om nogle havde lyst til at holde fri, og det var der flere, der gerne ville - blandt andet fordi de har familie, der helst ikke skal smittes, siger Jacob Holm.

Han tilføjer, at der også er skåret ned på den varemængde, der kommer til butikken, så der er heller ikke så meget at lave.

Kun det nødvendige

I varehusets tekstilafdeling er der lige nu 40 pct. rabat på en del børnetøj, ligesom flere stativer er fyldt med tøj, der er "ekstra nedsat". Men det er ikke nok til at trække kunderne ind i nonfoodafdelingen, der er helt tom for mennesker.

- Kunderne kommer efter det nødvendige; jeg tror, man tænker over, hvordan man bruger sine penge. Kunderne køber ikke tøj og ting, siger Jacob Holm.

En af årets store handelsdage nærmer sig - nemlig onsdag før påske. Men Jacob Holm tror ikke på, at salget kommer på niveau med de foregående år.

- Danskerne holder ikke de store påskefrokoster i år. Måske køber kunderne lidt mere end til hverdag, men jeg frygter, at også påskehandlen kommer til at gøre ondt, siger han.

Bag ham, på væggen i kontoret, hænger et Winston Churchill-citat "Never, never, never give up", og varehusledelsen kæmper da også for at trække kunderne ind i centret.

- Udover at vores tilbudsaviser i disse uger er fyldt med fødselsdagstilbud, bruger vi Facebook til løbende at lægge gode tilbud og ja tak-tilbud ud til kunderne. Hvad kan vi ellers gøre?

Jacob Holm har snart fri. Han mødte 4.30 i morges og brugte dagens første timer på at pakke bland-selv-slik i plastikposer, godkendt til fødevarer.

- Vi må gerne sælge det i poser, hvis vi pakker det uden for åbningstiden. Alternativet bliver slikket sendt retur, imod at vi får sukkerafgiften retur, siger Jacob Holm.

Nu ligger poserne og venter på, at kunderne køber stort ind til fredagsslik. Prisen er 6,95 per 100 gram.

Fakta:

Kvickly i Metropol, Hjørring

Varehuset er 12 år gammelt og ejet af Coop

Salgsareal: 2000 kvm.

Ansatte: i alt 65

 

 

 

Opdateret 10. nov 2020