Her går kunderne på indkøb med mobilen i hånden

Coop 13. jun 2016 -
This describes the image
Foto: Claus Jensen
Skrevet af: Claus Jensen

De fastboende i Kerteminde og omegn er vant til, at ventetiden ved udgangskasserne i den lokale SuperBrugsen bliver længere om sommeren, når turisterne begynder komme i havnebyen. Siden 26. maj i år har butikkens faste kunder dog fået mulighed for at springe køen over.

Butikken er nemlig udpeget som forsøgsbutik i Coops forsøg med Bip & Betal, hvor medlemmer kan downloade en app til egen smartphone og efterfølgende selv scanne og betale for varerne.

SuperBrugsen Kerteminde har som forsøgsbutik nedlagt sin traditionelle kasse 5, og den er i stedet omdannet til en særlig kasse for Bip & Betal kunderne. Her har Oscar Wiedemann i nogle uger opgaven at lære butikkens medlemmer at scanne og betale varerne.

SuperBrugsen Kerteminde har 7200 medlemmer, og selv om mange af dem er pænt oppe i årene, så oplever han, at de fleste af dem gerne vil lære at tage på indkøb med mobilen i hånden.

- Det tager højst fem minutter at sætte en kunde i gang. Nogle har kun haft smartphone i nogle måneder, men alle synes, at det er ret simpelt at bruge, efter at de første gang har fået lagt oplysningerne ind, fortæller Oscar Wiedemann.

Tre-fire minutter

Da Dansk Handelsblad besøger forsøgsbutikken, har forsøget kørt i butikken i fem dage, og de første kunder har lært at scanne varerne og gå ud af den særlige udgangskasse for Bip & Betal kunder.

Èn af dem er Jeanette Boesen fra Martofte, som denne dag gennemfører sit fjerde køb som Bip & Betal kunde. Hun scanner ubesværet varerne på turen gennem butikken og putter dem i indkøbsposen.

Efter tre-fire minutter er hun færdig med sin indkøbstur, og hun betaler varerne ved at taste sin kode på mobilen og går efterfølgende ud gennem den særlige udgangskasse. Her åbner lågen sig, da hun scanner skærmbilledet på sin telefon.

Hun er overbevist om, at hun også vil bruge Bip & Betal fremover.

- Ja, det er jeg slet ikke i tvivl om, siger hun.

Første gang sværest

Butikken lokker kunderne med, at de som medlemmer får bonuspoint til en værdi af 50 kroner, hvis de bliver oprettede som Bip & Betal kunder. Kunden kan vælge enten at gennemføre købet ved at betale med mobilen eller få scannet sin mobil ved den særlige udgangskasse og gennemføre en traditionel betaling.

Den første gang skal Bip & Betal kunden bruge nogle minutter på at downloade en app og lære systemet at kende. Kunden skal eventuelt også indtaste oplysninger fra sit betalingskort og vælge sin egen personlige sikkerhedskode til betalingen.

Når kunderne kommer i butikken næste gang er det til gengæld forholdsvist simpelt at gennemføre et køb som Bip & Betal kunde. Uddeler-assistent Mads Bak forudser, at mange af butikkens faste kunder i løbet af den kommende tid vil begynde at gå på indkøb med deres smartphone i hånden.

- Vi har oplevet en kunde som syntes, at det var så smart at hun kom tre gange i løbet af en dag, og tredje gang var hendes mand også med, fortæller Mads Bak med et smil.

De første fem dage har kunder betalt i alt 120 gange med Bip & Betal, og Mads Bak forudser, at tallet i næste uge vil være 400 og herefter hastigt voksende.

Stikprøver

Kunderne behøver i praksis ikke have kontakt med en medarbejder i butikken for at gennemføre en indkøbstur, og Mads Bak har fra flere kunder hørt reaktionen, at nu bliver det da for nemt at stjæle i butikken. Den opfattelse deler han dog ikke.

- Jeg tror ikke, at dem, der stjæler, vil tage den her udgang, siger Mads Bak.

Han forklarer, at Bip & Betal kunderne er Coop-medlemmer, som allerede ved indgangen har registreret sig selv, og der bliver taget stikprøver ved den særlige udgang. Og når en kunde bliver udtaget, så åbner lågerne ikke, før butikkens medarbejder har foretaget stikprøven.

- Så skal vi for eksempel scanne seks varer, som skal overstige et vist beløb, fortæller Mads Bak.

Opmærksomhed

Oscar Wiedemann arbejder til daglig med at lave videoer med små firmaportrætter af virksomheder til nettet, og han har da også lagt en lille video på Facebook, hvor butikkens medlemmer kan se, hvordan de bruger mobiltelefonen til at komme hurtigt gennem butikken.

Endnu er kundestrømmen forholdsvis begrænset i den særlige udgang, og Oscar Wiedemann har til gengæld tid til at udføre opsøgende arbejde og forklare kunderne i køerne til de almindelige kasser, at de kan komme hurtigere ud af butikken, hvis de selv scanner og betaler varerne.

- Det handler om at skabe noget opmærksomhed om det her. Der er jo altid kø i weekenden og sidste weekend fortalte jeg til kunderne i køerne, at de sidste ti minutter kunne de altså have sparet, siger Oscar Wiedemann.

Opdateret 10. nov 2020