Hanegal satser på klimavenlige plantefærdigretter

Coop 19. aug 2020 - 2 min læsetid
This describes the image
Irma Convienience på Østerbro en del af Irmas nye urbane strategi Foto: Henrik Frydkjær

Det skal være nemmere for forbrugerne at træffe det klimavenlige valg. Derfor lancerer Hanegal en ny serie af plantebaserede færdigretter, hvor økologi, lokale råvarer og prisvenlighed og er blandt de vigtigste parametre.

Det skriver Hanegal i en pressemeddelelse.

I en tid, hvor klimaudfordringer fylder i forbrugernes bevidsthed er der ifølge Hanegal behov for at sikre, at plantebaserede køkken bliver hvermandseje. Serien af klimavenlige produkter har fået navnet "Jordnær" og er ifølge Hanegal "plantebaserede, følger økologisk frugt og grønt i sæson, er lavet uden brug af tilsætningsstoffer, og pakket i miljøvenlig og bæredygtig emballage, der nemt kan skilles ad og sorteres korrekt til genanvendelse."

Lokale samarbejder

Især det at kunne samarbejde med lokale avlere og bruge råvarer i sæson er essentielt for Hanegal.

- Det er i samarbejdet, at vi finder løsningerne. På tværs af forsyningskæden kan vi skabe noget helt nyt. At få de lokale grøntavlere med i billedet giver nogle helt nye perspektiver ift. forædling og nye sorter, som kan blive interessante i fremtidens, klimavenlige køkken, udtaler Cees Kuypers, kommerciel direktør og medejer i Hanegal, i meddelelsen.

Hos Irma er man klar til at satse på den nye serie, som kæden nu agerer fødselshjælper på.

- Irmas DNA er altid at turde gå forrest, være modige og sætte standarden for resten af detail. Derfor var det naturligt, at vi skulle være de første der kom med et klimavenligt sortiment. Vi har gennem længere tid arbejdet på konceptet, og det vil få en særlig plads i Irmas fremadrettede strategi. Hanegal er en vigtig partner og vi er taknemmelig for at de takkede ja til, at turde springe ud i sådan et koncept, og være de første, fortæller Anette Christensen, konceptchef i Irma.

Lanceringen ligger i tråd med Hanegals strategi om, at 85 % af produktionen skal være plantebaseret inden 2030.

Hanegal og Irma er dog ikke ene om at satse på plantebaserede produkter.

Under navnet Plantekøkkenet har discountkæden REMA 1000 lanceret de første produkter i en ny plantebaseret serie. De nye produkter – som allerede er på hylden i butikkerne – er seks økologiske plantedrikke, og lanceringen er første skridt i en større satsning for REMA 1000, som vil udvide serien med flere forskellige produkter.

Opdateret 10. nov 2020