Halvdelen af Irmas salg skal være økologisk om fire år

Coop 14. okt 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Foto: Henrik Frydkjær
  • Økologi og flere Irma-varer spiller en central rolle i supermarkedskædens vækstambitioner 

Skrevet af: Søren Tougaard

Irma er uden sammenligning Danmarks mest økologisk dagligvarekæde. Således kommer en tredjedel af Irmas estimeret omsætning på 2,7 mia. kr. inkl. moms i dag fra økologi.

Det er langt over dagligvarehandlens øko-andel på ca. 15 pct.

Nu har Coops storkøbenhavnske supermarkedskæde præsenteret en ny fireårig vækstplan, hvor økologien skal spille en endnu mere central rolle i Irmas 68 butikker.

I 2025 skal halvdelen af Irmas omsætning være økologisk, fortæller kædedirektør Charlotte Nilsson Norby.

- Vi har i dag allerede nogle butikker, hvor økologien udgør omkring halvdelen af omsætningen. På frugt og grønt har vi en gennemsnitlig øko-andel på 60-70 pct. Derfor vover vi også at sætte et ambitiøst mål.

- Vi har over 2400 økologiske varer i Irma, og vi har nogle kunder, som er vanvittig interesseret i økologi. Derfor kommer vi til at udvikle på det økologiske sortiment, og vi kommer til at skrue op for den økologiske markedsføring, så vi får fortalt, at vi ikke bare har det største udvalg, men også de bedste økologiske varer i Danmark, siger Irmas kædedirektør.

Flere Irma-varer

Over de næste fire år er det Irmas ambition at hæve omsætningen med 200 mio. kr., svarende til et salgsløft på lidt over ni pct.

Og Irma vil satse endnu mere på egne varer.

- Når vi står i 2025, har vi 500 nye Irma-varer på hylderne, fordi Irma-varerne er med til at definere og differentiere Irma, siger Charlotte Nilsson Norby.

Hun fortæller, at supermarkedskæden skal blive endnu bedre til at hjælpe kunderne med at handle færdigt i Irma.

- Det betyder, at vi kommer til at arbejde med et bredere udvalg af hverdagsalternativer på tværs af alle kategorier. F.eks. koster vores billigste soya 34 kr. Til hverdags-wok kunne man måske være tilbøjelig til at købe en, der var billigere. Det er her, vi skal sige: Her har vi en god soya til en lidt bedre hverdagspris. Det er det, vi mener med, at man skal kunne handle færdigt – også i hverdagen, siger Charlotte Nilsson Norby.

Opdateret 15. okt 2021