Ginbølge skyller ind over butikker

Coop 22. okt 2018 -
This describes the image
Både hos Coop og Dagrofa (billedet) mærker man, at danskerne har fået smag for den engelske enebær-spiritus. Og herhjemme blev der i 217 produceret 5 forskellige mærker. Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

Når danskerne køber gin til festlige lejligheder, vil mange forbrugere gerne give en del mere, end hvad den traditionelle Gordon's Gin normalt koster.

Det danske premium-ginmærke Njord Gin har vundet et stort publikum i specialhandlen på trods af priser omkring 500 kr., mens mange forbrugere også har smagt mærker som italienske Malfy og skotske Heindrick's til ca. 250-275 kr. per flaske.

Hos Coop Danmark mærker man, at danskerne har fået meget mere smag for gin.

- Der er en ginbølge lige nu, og det regner vi med fortsætter. Vi får tre nye økologiske gin op til jul, så det er noget, der virkelig er interesse for. Gin har bevæget sig fra en niche for folk, som godt kunne lide smagen af enebær som f.eks. Gordon's, til at det over de senere år - og især fra 2015 - har udviklet sig i alle mulige retninger og kvaliteter, siger Lars Aarup, analysechef i Coop Danmark, der tæller 1.100 butikker herhjemme.

Kvalitetsgin driver væksten

Samme tendens oplever man hos Dagrofa, der tæller butikskæderne Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb.

- På spiritus ser vi en stigning i salget, som ligger over indeks 100. Samtidig ser vi en trend mod bedre kvaliteter i de forskellige kategorier. Specielt ginkategorien har en stor vækst, fortæller Peter Mikkelsen, kategorigruppechef i Dagrofa.

Læs også: Danskerne øger forbruget af spiritus

Ifølge analysebureauet Nielsen har den store diversitet været afgørende for fremgangen indenfor ginsalget herhjemme de senere år såvel som i udlandet.

- Salget af gin er drevet af premiumisering af kategorien, som startede for ca. 10 år siden, da en række dyrere brands begyndte at vinde andele i kategorien. Over de sidste år er en lang række af mindre producenter og mærker kommet til, hvilket er med til at drive væksten inden for gin, siger Rasmus H. Sarauw-Nielsen, detailanalytiker hos Nielsen og leder af virksomhedens marketing og kommunikation i Norden.

Frokostklassiker under pres

Det stigende salg af gin smitter også af på Coops salg af tonic, der er steget med 35 pct. på et år. Her er det ligeledes de lidt dyrere varianter, der er i stor fremgang, oplyser Coops analysechef.

Ifølge Lars Aarup ligger Coops samlede spiritussalg ret stabilt, men dog er der ret store variationer indenfor de forskellige kategorier.

Mens den italienske likør Aperol har været sommerens helt store salgshit i Coop med en vækstrate på over 100 pct., oplever butikkerne omvendt en dalende interesse for snaps, der falder med et par pct. om året.

- Snaps er under pres af et langvarigt faldende forbrug. På trods af innovation i kategorien, er det svært at fastholde forbruget af snaps, hvilket formentlig skyldes, at der ved færre og færre frokostborde bliver serveret snaps. Og så kan det skyldes, at det er en svær kategori at rekruttere nye forbrugere til, forklarer Rasmus H. Sarauw- Nielsen.

Opdateret 10. nov 2020