Fremtidens forbruger - og fremtidens Coop
Mange vil gerne forsøge sig med spådomme omkring begrebet ”fremtidens forbrugere”. Det er nemlig ganske uforpligtende at spille klog om den fremtid, som intet menneske er i stand til at sige noget om – kun gætte.
”Fremtidens forbrugere” har magten, siger man!
Det ser ikke ud til at dagens forbrugere har indflydelse på, hvilke tiltag der gennemføres i Coop, der ellers er en forbrugerejet organisation.
Seneste nye tiltag er lanceringen af en lavpriskampagne med reduktion af priserne på massevis af produkter. Spørgsmålene lyder: Hvorfor nu?
Måske bør man se på, hvem der har taget ”ejerskab” for omtalte prisreduktioner – det har formand Lasse Bolander. Pludselig ser vi fotos af formand Lasse Bolander ude i butikkerne, der forklarer om de just annoncerede prisreduktioner. Sandheden er vel den enkle, at Lasse Bolander er i færd med at miste formandsposten i Coop og derfor har behov for at udvise den handlekraft, der i hans formandsperiode har været en mangelvare.
Uanset udfaldet af formandsvalget vil det have konsekvenser for Coops butikker, der ufrivilligt bliver brugt i en politisk kamp og som i en tid fremover vil være præget af interne magtkampe.
Dagens forbrugere har ikke indflydelse på, hvad der besluttes i formandskontoret eller på direktionsgangen hos Coop. Hvorfor skulle fremtidens forbrugere have større indflydelse på Coop eller andre detaillister?
Danske forbrugere har på intet tidspunkt haft indflydelse på, hvilke butikstyper der er blevet lanceret. Hvorfor skulle de få det i fremtiden? Danske forbrugere har ikke indflydelse på, hvilke produkter, som indkøberne i de store kæder beslutter skal være på hylderne i butikken. Hvorfor skulle de få det i fremtiden?
Som forbrugere vil vi gerne have det hele – både lave priser, bedste kvalitet og højeste servicegrad, samtidig med at vi kan parkere lige uden for døren. 93 pct. af de danske forbrugere interesserer sig for prisen, og 60 pct. bruger de ugentlige tilbudsaviser som ”guide” for, hvor dagens indkøb skal foregå. Her bliver der ikke tænkt i ”oplevelser”, men derimod mere kontante fordele.
”Forbrugerne vil gerne have oplevelser”, siger man.
Forbrugerne har ikke opfundet begrebet oplevelser. Detailhandelen og mærkevareindustrien kan derimod konstatere, at mere fest og flere tilbud i butikken tiltrækker flere kunder, der herved får en god oplevelse. Den største fest i detailhandelen er Black Friday. Den er ikke opfundet af forbrugerne, men udviklet af detailhandelen som en salgsaktivitet og et godt eksempel på hvem, der har førertrøjen på – og det er ikke forbrugerne.
Købmandskabet er at skabe en lønsom forretning i dag – og ikke bruge tid på at planlægge for ”i morgen”. Ingen ved alligevel, hvordan ” i morgen” ser ud. Det er dagen i dag, der tæller, og her kan vi med sikkerhed fastslå, at de dygtigste købmænd træffer de beslutninger, der giver det største salg og den største indtjening her og nu og på ingen måde føler, at forbrugerne har taget magten.
Siden 1950’ernes indførelse af selvbetjening har danske detaillister givet os forbrugere såvel lave priser som butikker med et vareudvalg, der passer til vort forbrugsmønster. Og der er ikke meget, der tyder på, at dette forhold ændres.