Formidabelt sommersalg fortsatte i juli
Hvis der er noget, vi danskere elsker at tale om, er det vejret. Vi brokker os, når det er for koldt og for varmt, for vådt og for tørt. Men intet er så galt, at det ikke er godt for noget.
Junis flotte salg af sommerlige dagligvarer fortsatte ind i den store sommerferiemåned, hvor mange danskere i år valgte at blive i landet.
Det ser man i Spar og Min Købmand, fortæller kædedirektør Niels Karstensen.
- I de to kæder, jeg repræsenterer, har vi haft en fantastisk sommer med meget stor vækst. Og det er klart, at med så meget sol har det kun været endnu bedre, siger han.
Rosévinen flyder
Også Coop melder om et salg af sommersællerter, der er gået over al forventning. Især Dagli’Brugsen-kæden klarer sig godt, men også de fleste SuperBrugsen-butikker har løftet omsætningen i sommervarmen.
- Mad fylder mindre, til gengæld kan vi se, at drikkevarer både med og uden alkohol stiger. Øl sælger vi omkring 8 pct. mere af end forventet og kildevand omkring 15 pct. mere end forventet, lyder det fra analysechef i Coop, Lars Aarup.
Vejret har givet varer som rosévin og vandmelon et ordentligt ryk opad med en salgsvækst på 200-300 pct. i Coops butikker.
Så selv afbrændingsforbuddet har taget hårdt på salget af kul og kød til grillen, er der stadig stor tilfredshed i Coop, tilføjer han.
Tocifret vækst
Kolde drikke har også bidraget til en samlet tocifret vækst i Spar- og Min Købmand-kæderne.
- I de perioder, hvor det har været allervarmest, har vi ligget med en salgsvækst over 10 pct. og det er vel at mærke like- for-like. En af de varegrupper, der har trukket virkelig igennem, er øl og vand, som har over 40 pct. vækst, siger Niels Karstensen.
Sommervæksten har ikke overraskende givet glade købmænd. Spar og Min Købmands kædedirektør stopper ved udgangen af september måned, og også på det personlige plan vækker julis varme glæde.
- Det har været en god sommer at være kædedirektør. Det er en fantastisk måde at få lov at slutte på – med at have så stor vækst, siger han.