Coop: Forbrugerne vil opleve større prisstigninger på dagligvarer

Coop 8. sep 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Koncerndirektør Per Thau var også i butikspraktik i SuperBrugsen Matthæusgade, hvor han sad i kasselinjen og fik en snak med medlemmer og kunder ude i butikken. Foto: Sine Fiig/Coop
  • Stigende fragt- og råvarepriser på landbrugsvarer presser forsyningskæder verden over. Coop forventer, udfordringerne fortsætter ind i 2022

Skrevet af: Søren Tougaard

Det seneste år er fødevarepriserne globalt set steget med hele 33 pct., beretter det amerikanske erhvervsmedie Bloomberg News. Alene i august steg priserne med 3,1 pct. og nærmer sig nu det højeste niveau i 10 år.

Det er især udsigten til dårligere høstudbytte i en række store lande som USA og Brasilien, der har drevet fødevarepriserne op.

Indtil videre har de danske husholdninger været forskånet for større prisstigninger.

Herhjemme ligger inflationen lige under 2 pct. og kun enkelte fødevarekategorier er steget over 5 pct. det seneste år.

Det gælder blandt andet fersk fisk og mælk med lavt fedtindhold, der er steget med henholdsvis 7 og 5,6 pct., ifølge Danmarks Statistik.

Hos Coop mærker indkøberne også prisstigninger på råvarer, som i sidste ende gør varerne dyrere for forbrugerne.

- Det kommer dels fra mangelsituationer, dels fra større efterspørgsel. Prisstigningerne vil ende ude ved forbrugerne på de fleste produkter. Vi kan se på tallene for hele markedet, at priserne er steget mere i år end sidste år, siger Per Thau, koncerndirektør i Coop Danmark med ansvar for logistik og indkøb.

Holder fragtpriser i bero

Under corona har prisen på at få transporteret varer med fragtskib eller lastbil kun kendt en vej: op.

Det er især tilfældet til søs, hvor lukningen af Suez-kanalen og flere havneterminaler i Kina, som følge af coronaudbrud, har skabt forsinkelser og ekstra stort prispres.

Det prispres er kun blevet øget af, at mange landes økonomier igen er oppe i et højt gear.

Coop har lavet treårige aftaler med transportører gældende fra 2021 og har ikke haft voldsomme prisstigninger på søfragt, men da Coop sælger mere nonfood end forventet, oplever koncernen også containermanglen på tæt hold.

- Flaskehalsproblemerne på containermarkedet rammer også os. Det betyder, at vi bliver nødt til at prioritere, hvilke varer vi får hjem afhængig af, hvad der er vigtigst for vores kunder. På nonfood får vi rigtig meget hjem fra Asien. Det er her, vi er størst udfordret. Derfor ser vi på, om der er varer, hvor vi skal have to leverandører, og om vi kan købe flere varer i Europa i stedet for Asien.

- Vi forventer det næste år fortsat at have mangelsituationer, ligesom vi tror på, at transportudfordringerne varer ved i 2022. Men der er ingen grund til at tro, at det ikke skulle blive normaliseret på et tidspunkt, siger Per Thau.