Forbrugere skifter rødvinen ud med lettere vine
Danskerne har igennem flere år skruet ned for alkoholforbruget.
Sidste år blev der således solgt 44,5 mio. liter ren alkohol i de danske butikker, hvilket svarer til, at hver dansker over 14 år i gennemsnit købte 9,1 liter ren alkohol eller 11,7 genstande om ugen, viser tal fra Danmarks Statistik.
Det er et fald på 2,3 genstande per person i forhold til for 10 år siden.
Opgøres salget af ren alkohol per indbygger var vinen sidste år større end øl, men i vin-kategorien er der store forskelle på væksten indenfor de forskellige vintyper.
F.eks. vinder rosé-vinen mere og mere frem på bekostning af rødvin i Coops ca. 1100 butikker.
- Vi havde over 230 pct. i indeks på rosé henover sommeren, og det ser ud til at vokse fremover. Nu har vi også haft en sommer, der har været fantastisk til kølig vin, men vi ser, at rosévin er blevet en helårsven i nogle husholdninger, og at salget vokser meget, mens salget af rødvin falder, fortæller Lars Aarup, analysechef hos Coop.
Han fortæller, at vin-kategorien samlet set vokser en lille smule i Coop, og at trenden går i en retning af lettere vintyper.
- Vi svinger fra det mørke kød til lyst kød, og samme tendens gælder for vin, siger Lars Aarup.
Også hos Dagrofa, der har dagligvarekæderne Meny, Spar og Min Købmand, oplever man en stigende interesse for de lettere vine.
- Det er primært hvidvin, rosé og mousserende vine, som har væksten, mens rødvin er meget flad i sin udvikling, siger Peter Mikkelsen, kategorigruppechef i Dagrofa.
Han fortæller, at vin-salget ligger over indeks 100.
Stigende fokus på sundhed
Hos brancheorganisationen Vin & Spiritus Organisationen i Danmark opgjorde man sidste år den samlede import af vinen til at udgøre ca. 66 pct., mens hvidvin stod for de sidste 34 pct.
Det skal her bemærkes, at rosé opgøres under rødvin, da der traditionelt har været tale om en beskeden importmængde rosévin til Danmark.
Selv om der ikke kan sættes lighedstegn mellem import og danskernes forbrug, indikerer import-tallet alligevel, at rødvinen stadigvæk er danskernes klart foretrukne vin-favorit.
Hos analysebureauet Nielsen følger man tendenserne tæt i dagligvarebranchen, og det gælder også udviklingen indenfor vin og spiritus.
- Den danske forbruger er ret kompleks, for på den ene side er der ikke rigtig noget, der skal komme i vejen for den danske hygge - heller ikke sundheden. På den anden side så fylder sundhed mere og mere i danskernes bevidsthed, hvilket har været medvirkende til, at alkoholforbruget falder, og det er nok det, vi ser indenfor rødvin, siger Rasmus H. Sarauw-Nielsen, detailanalytiker og leder af Nielsens marketing og kommunikation i Norden.
- Et muligt scenarie er, at vi skruer ned for indtaget af rødvin i dagligdagen og lidt op for forbruget i weekenderne, hvilket driver et øget salg af mousserende vin, rosévin og gin såvel som øl med højere alkoholprocenter end den almindelige danske pilsner, fortæller han.