Føtex har problemer med sit image som højprofilkæde
Irma ligger i top, når det kommer til forbrugernes oplevelse af kvaliteten af ferskvarer som brød, frugt, grønt, kød og pålæg. I hvert fald giver 3300 forbrugere Irmas ferskvarer den bedste karakter i konsulentvirksomheden Loyalty Groups undersøgelse af forbrugernes opfattelse af de danske dagligvarekæder.
På andenpladsen ligger Kvickly, fulgt tæt af Dagrofas nye supermarkedskæde Meny, der med sine ”madarbejdere” netop har rettet fokus mod ferskvarerne.
I bunden ligger discountbutikkerne Fakta efterfulgt af Netto og Aldi.
På en fjerdeplads fra bunden ligger Dansk Supermarkedskæde Føtex, der med egen bager- og slagterafdelinger profilerer sig på friske ferskvarer og er en konkurrent til den nye Meny-kæde.
Seniorkonsulent og researchchef i Loyalty Group, Lars Jepsen, siger, at Føtex’ udfordring ligger i, at kæden slår sig op på, at kunderne kan få ferskvarer, der endog er bedre end i den lokale specialbutik.
- Det er måske nok at slå et større brød op, end kæden kan bage. At Føtex ligger så lavt på kvalitets-området viser en uoverensstemmelse mellem, hvad kæden siger den er, og hvad kunderne oplever, siger Lars Jepsen og tilføjer, at kvaliteten af kædens ferskvarer formentlig ikke er dårlige end i andre supermarkedskæder.
Af Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk
Illustration: Ulrik Samsøe Figen