Farver og flinke folk styrker salget i Fakta

Coop 6. jun 2016 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

 

Store gule skilte med tilbud til 5 og 10 kroner byder kunderne velkommen i indgangspartiet til Fakta i Højvang Centret i Skanderborg. I kasser er blandt andet dåsetun og Karen Wolff-kager på tilbud.

Butikkens såkaldte ”møntmarked” er bare en del af Fakta-kædens halvandet år gamle koncept, F-16, der skal sende Coops discountkæde fra minus til plus.

- Forbrugerne har desværre fået en opfattelse af, at vi er dyrere end andre discountkæder, siger kædedirektør siden årsskiftet, Stina Glavind, der vil gøre op med den opfattelse med det nye koncept, F-16, som hendes forgænger, Niels Karstensen satte i søen.

- Vi skal sende et klart og tydeligt prissignal og kan blandt andet med ”møntmarkedet” vise vores billige priser. Det giver en god salgsdynamik, når varerne skiftes ud hver uge, siger hun.

Stina Glavind er på vej rundt i alle kædens butikker, og i anledning af besøget hos butikschef Pia Laursen er Dansk Handelsblad inviteret med.

Butikken i Højvang Centret skiftede til det nye koncept i uge syv, og butikken er dermed en af 122 af kædens 412 butikker, der nu kan prale af at være en del F-16-konceptet.

- Det nye koncept har givet os en pæn vækst i omsætningen, der var høj i forvejen. Vores kundetilfredshed (NPS) er fra efteråret til nu steget med 42,5 pct., smiler butikschef Pia Laursen.

Hjælp til travle kunder

Når kunden er nået ind i butikken, mødes hun af endnu et væld af skilte i butikkens ferskvareafdeling, hvor kødet har fået mere plads sammen med frugt og grønt. Som noget nyt har afdelingen fået en køler med ”madideer”.

Skilte med tilbud er gule, og på baldakinerne over frugt og grønt er de kraftigt lysegrønne med billeder af afdelingens varer.

Over ”idékøleren” med ingredienser til to forskellige måltider er skiltet orange. Her er også en besked om, hvor de varer, der ikke er i køleren, kan findes andetsteds i butikken. Måltidsforslagene skiftes ud med to ugers mellemrum og suppleres af en C-køler med de helt færdige Coop-retter. Over den er skiltet skrigende orange.

- Vi skal hjælpe kunderne i ”rush hour”, når de mellem klokken 15 og 18 skal købe ind til det kommende døgn, fortæller Stina Glavind og bliver overdøvet af sin forgængers stemme i højttaleren.

”En flink medarbejder til kassen”, lyder det, inden stemmen afløses af den sagte musik fra de seneste årtier, der også er en del af konceptet.

- Kunderne synes faktisk, det er hyggeligt med lidt musik. Vi oplever, at de bliver længere tid i butikken og står og snakker, fortæller Pia Laursen, der har taget budskabet med ”flinke medarbejdere” meget alvorligt.

- Kunderne har kommenteret det med den flinke medarbejder, når det lyder i højttaleren, men de tager det som et frisk pust. Vi gør meget ud af at være ”den lokale købmand” og at snakke med vores kunder. De vil gerne have en snak, og vi er på fornavn med mange af dem. De snakker pænt om os til andre, og det har givet os nye kunder fra periferien af vores område, siger hun.

Lige over for butikken ligger både en Spar og en Aldi og få km derfra er også Rema 1000, Føtex og Kvickly.

 

Planlgning og struktur

Lige efter frugt, grønt og kød er brødskabet med uindpakket brød, der leveres friskbagt til butikken fra Schulstad. Nogle få butikker afbager dog selv. Brødskabet er en af de ting fra F-16, der allerede nu er på vej ud i alle kædens butikker.

- Vi har valgt, at butikkerne som hovedregel ikke selv skal bage. Når de modtager brødet bagt, øger vi effektiviteten og ensartetheden. Det kræver mange ressourcer at arbejde med bake off, siger Stina Glavind.

Vinafdelingen er skiltet med en vinrød farve, og i et hyldefag, der er adskilt fra resten af vinreolerne, er vine, der har fået prædikatet ”god i test”. Ved mange vine er beskrivelser af, hvor kraftig vinen er, hvor tør den er, og hvad den passer til.

- Navigationen er vigtig i det nye koncept, fortæller kædedirektøren.

Navigationen er også tydelig ved afløseren for den tidligere ”Bazar”, der nu hedder ”markedspladsen”. Over de mange spotvarer, der er en blanding af fødevarer og nonfood, hænger store gule skilte med afdelingens navn og Faktas logo, det lille ”f”, tæt.

- Vi er rigtigt gode på food fra markedspladsen, men det kræver selvfølgelig en indsats, hvis afdelingen skal se ordentlig ud. Men jo mere vi arbejder med afdelingen, jo hurtigere sælger vi varerne, så der er plads til nye, siger Pia Laursen og tilføjer, at det som alt andet i butikken handler om at planlægge og være struktureret.

 

[gallery ids="eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNlwvRmFrdGEtRi0xNi1Ta2FuZGVyYm9yZ19tXHUwMGY4bnRtYXJrZWRfaGtoLTMxLmpwZyIsInRpdGxlIjoiRmFrdGEgRiAxNiBTa2FuZGVyYm9yZ19tXHUwMGY4bnRtYXJrZWRfaGtoICgzMSkiLCJjYXB0aW9uIjoiQXJraXZmb3RvOiBIZWxsZS1LYXJpbiBIZWxzdHJhbmQiLCJhbHQiOiIiLCJkZXNjcmlwdGlvbiI6IiJ9,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNlwvRmFrdGEtRi0xNi1Ta2FuZGVyYm9yZ19tYXJrZWRzcGxhZHNfaGtoLTI1LmpwZyIsInRpdGxlIjoiRmFrdGEgRiAxNiBTa2FuZGVyYm9yZ19tYXJrZWRzcGxhZHNfaGtoICgyNSkiLCJjYXB0aW9uIjoiQXJraXZmb3RvOiBIZWxsZS1LYXJpbiBIZWxzdHJhbmQiLCJhbHQiOiIiLCJkZXNjcmlwdGlvbiI6IiJ9,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNlwvRmFrdGEtRi0xNi1Ta2FuZGVyYm9yZ19oa2gtMjMuanBnIiwidGl0bGUiOiJGYWt0YSBGIDE2IFNrYW5kZXJib3JnX2hraCAoMjMpIiwiY2FwdGlvbiI6Ik5vZ2xlIHJlb2xlciBlciByYW1tZXQgaW5kIGFmIGVuIGdyXHUwMGU1IHJhbW1lIGZvciBhdCBmcmVtaFx1MDBlNnZlIGFmZGVsaW5nZW5zIHZhcmVyLiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNlwvRmFrdGEtRi0xNi1Ta2FuZGVyYm9yZ19mZXJza2V2YXJlcl9nclx1MDBmOG50X2tcdTAwZjhkX21hZF9oa2gtMzguanBnIiwidGl0bGUiOiJGYWt0YSBGIDE2IFNrYW5kZXJib3JnX2ZlcnNrZXZhcmVyX2dyXHUwMGY4bnRfa1x1MDBmOGRfbWFkX2hraCAoMzgpIiwiY2FwdGlvbiI6Ik1hZGlkZWVyIGVyIGVuIGRlbCBhZiBGYWt0YXMgbnllIGtvbmNlcHQuIEtcdTAwZjhsZXJlbiBpbmRlaG9sZGVyIGluZ3JlZGllbnNlciB0aWwgdG8gZm9yc2tlbGxpZ2UgaHVydGlnZSBtaWRkYWdzcmV0dGVyLiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0="]

Opdateret 10. nov 2020