Farvel til Fakta - og til Høgsted
Om man kan lide det eller ej: Hovednøglen til succes i dagligvarehandelen har i mange år ligget i discountsegmentet. Den dagligvareaktør, der har godt fat i discount, står grundlæggende stærkt i markedet. Og det er ekstra hårdt arbejde at skaffe sig en stærkere position uden discount.
Men discount er ingen tryllestav i sig selv. Der skal et rigtigt godt koncept til for at lykkes - og naturligvis de rigtige butiksplaceringer.
For få år siden var der hele seks discountkæder i Danmark - delt op i to klare ligaer: - A-holdet med Netto og Rema 1000 - samt Lidl som oprykker - B-holdet med Fakta, Aldi og Kiwi.
Kiwi er væk nu. Det er Fakta snart også. Bare på en anden måde, når det nye koncept Coop 365 bliver rullet ud. Så er der kun tyskejede Aldi tilbage, som kæmper og kæmper for at hente bare en smule opmærksomhed fra de danske forbrugere.
Fakta har reelt været under ombygning i alle de syv år, den nu afgående adm. direktør Peter Høgsted har stået i spidsen for Coop Danmark. Han arvede en kæde i krise, som forgængeren Jesper Lien havde satset hele butikken på at ekspandere kraftigt - det på et tidspunkt, hvor Faktas koncept slet ikke var stærkt nok til at klare den skærpede konkurrence, som blev resultatet af en liberaliseret lukkelov i 2012.
Jesper Lien mistede jobbet efter en fejlvurdering, der kom til at belaste Coops resultater i mange år fremover. I 2013 kom Fakta ud med det første markante underskud på 113 mio. kr. Og siden fulgte flere.
Nu er det spørgsmålet, om ikke også Peter Høgsted snublede i de langvarige bestræbelser på at få genrejst Coops discount-problembarn. Høgsted nåede at lukke omkring 100 Fakta’er, mens Coop sideløbende forsøgte at opgradere konceptet. Det første projekt med tilnavnet F-16 kom aldrig op at flyve, som det var hensigten. Trods brug af indkaldte - og sikkert dyre - engelske konceptkonsulenter.
På toppen omsatte Fakta 10 mia. kr. Sidste år blev det til 8,1 mia. kr. I mellemtiden har Coop måttet afgive positionen som markedsleder til Salling Group. Nu skal Coop investere yderligere en halv mia. kr. i et nyt ambitiøst forsøg på at skærpe sin lavpriskæde, som skal blive spændende at følge.
Men det bliver uden Høgsteds medvirken.
I stedet bliver det Coops næste topchef, der får ansvaret for at sikre den ”styrkelse af lavpriskoncepterne”, der ”bliver afgørende for Coops konkurrencedygtighed”. Den nye Coop 365 kommer til at skille sig ud som lidt af en hybrid med et udvidet sortiment. Ifølge Coops egen beskrivelse er det ”et nyt format, som placerer sig mellem discountbutik og kvalitetssupermarked” med et sortiment på over 3000 varer. Præcis hvordan det lige spiller sammen med, at kædens priser og omkostningsniveau nødvendigvis skal blive nede, får vi se.
Risikoen for, at konceptet havner mellem to stole, lyder overhængende. Jeg får muligheden for at følge transformationen på tæt hold, for en af de 13 udvalgte Fakta’er, der allerede nu skal skifte farve, skilte og koncept ligger i den soveby lige udenfor Aarhus, hvor jeg selv bor. ”Min” kommende Coop 365 er en af lokalområdets to dagligvarebutikker, og den får virkelig mulighed for at blive testet af, for den ligger lige over for en Rema 1000 - måske den værste konkurrent af dem alle. Der er stor forskel på, hvor mange biler, der holder på de to butikkers parkeringspladser. Jeg behøver nok ikke at fortælle, hvor der er flest. Men min lokale Fakta har i corona-perioden haft en vis gavn af, at der altid er bedre plads i butikken end hos naboen.
Efter alt at dømme forsvinder Fakta-navnet i løbet af næste år. Det bliver muligvis ikke savnet.
Dagligvarebranchen har det nok anderledes med Peter Høgsted. Han har i den grad formået at tilføre kolorit og humor. Den slags profiler er der ikke så mange af.